Ga naar hoofdinhoud

Laadpaal pal naast dock distributiecentrum mag dat?


Met de elektrificatie van het wagenpark neemt het aantal laadpalen ook toe. Hoe ideaal is het om de laadpaal strak naast je dock te hebben staan. Maar mag dat? Ja en nee.

Elektrisch rijden is in het warehouse gemeengoed. Buiten het distributiecentrum neemt het aantal e-trucks gestaag toe en daarmee de vraag naar en goede infrastructuur. Laadpalen dus. Maar mag je een laadpaal zomaar overal neerzetten op je bedrijfsterrein?

Regelgeving laadpalen

Ja en nee om kort te zijn. Het antwoord is minder eenduidig dan gehoopt. De details: Er zijn nog geen vastomlijnde installatie regels voor alle veiligheidsregio’s. Dus wettelijk gezien mag je de laadpaal overal plaatsen, dus ook pal naast je dock van het distributiecentrum. Dat stelt Rob van Helvoirt van Paccar Power Solutions in een online magazine van TTM.

Verzekeringseisen plaats laadpalen

Maar wie de laadpaal pal aan het dock zet loopt het risico in de problemen te komen met zijn verzekeringsmaatschappij bij een calamiteit. “Er zijn met name richtlijnen van verzekeringsmaatschappijen. Die willen bijvoorbeeld laders minimaal 5 meter bij een gevel vandaan hebben. Dus de regelgeving omtrent veiligheid is vooralsnog niet eenduidig. Het zijn nu vooral verzekeringsmaatschappijen die met regels  de risico’s zoveel mogelijk willen vermijden.”

Jaap Wolbert, business developpr bij Avia Volt herkent de moeilijke situatie rond veiligheid. “Ik snap dat verzekeraars en de veiligheidsregio een kansberekening maken, en een schatting van impact als het fout mocht gaan.” Maar waar kan het fout gaan vraagt hoij zich hardop af. Wolbert meent dat de risico’s nihil zijn.

Omvormer laadpaal

Om het risico te verkleinen heeft hij een tip voor de plaatsing van de omvormen. “Een risico is de plek waar de warmteontwikkeling plaatsvindt. Dit is bij de omvormer. Het is belangrijk om deze op een plek neer te zetten waar die geen gevaar vormt. Dit kan dus een andere plek zijn dan waar de laadpunten komen. Als je die op een plek zet waar hij geen gevaar kan opleveren, hoeft het niet moeilijk te zijn. Maar de echte veiligheidsregels, die moeten er nog komen.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.