Still, onderdeel van Kion, kondigde eind vorig jaar al aan fors te investeren in een brandstofcel. Het moederconcern laat er geen gras overgroeien en kondigt nu aan 11 miljoen euro te investeren in de techniek.
One stop shop waterstof
Kion wil in het voorjaar van 2023 een eigen 24 V brandstofcelsysteem voor magazijnapparatuur op de markt brengen. De voltooiing van het brandstofcelportfolio volgt naar verwachting in de komende jaren. Dit betekent dat de Kion-merken hun klanten binnenkort alles wat ze nodig hebben uit één hand kunnen aanbieden: de vorkheftruck, de brandstofcellen en de bijbehorende service.
Primeur Kion
Rob Smith, ceo Kion: “Vanaf vandaag is de Kion Group de enige fabrikant van vorkheftrucks en magazijnuitrusting op de Europese markt die zijn eigen brandstofcellen produceert, iets wat ons echt onderscheidt. Er is een enorme vraag van onze klanten en we hopen dat we met deze technologie kunnen voldoen aan de steeds groter wordende roep om meer hulpbronbewustzijn en duurzaamheid in de intralogistiek en tegelijkertijd ook aan de vraag naar snel tanken.”
Kion wil dit jaar de eerste vorkheftrucks met eigen brandstofcelsystemen leveren.

Lees ook
Zo ziet het warehouse van de toekomst eruit…..volgens Kion
Waterstofproductie op locatie Aschaffenburg
Naast de ontwikkeling en productie van brandstofcelsystemen installeert het concern ook een eigen waterstofproductie op zijn locatie in Aschaffenburg. De bouwwerkzaamheden van een waterstoftankstation met elektrolyse zijn bijna voltooid. Nadat de bouw van de waterstofinfrastructuur is voltooid, zullen 21 hybride brandstofcelsystemen in gebruik worden genomen die de meeste heftrucks met verbrandingsmotoren die momenteel op de locatie in bedrijf zijn, vervangen.
Brandstofceltechnologie in industriële trucks
In brandstofcelsystemen wordt energie verkregen door een chemische reactie tussen zuurstof (O2) en waterstof (H2), die een compacte lithium-ion batterij voedt. Deze hybride combinatie drijft de heftruck aan door de aandrijf- en hefmotoren van energie te voorzien. De brandstofcel genereert de elektrische energie die nodig is om de vorkheftruck direct aan boord te laten werken. De enige bijproducten die ontstaan bij de “koude verbranding” zijn warmte, waterdamp en zuiver water.