Doel van het enorme project is het verwezenlijken van een efficiënte op- en uitslag van de producten van Tronox. Ook het realiseren van een optimale voortgang van het logistieke proces is een vooropgesteld doel. De onbemande AGV’s van Still gaan het 350 meter lange transport voor hun rekening nemen tussen de fabriek van Tronox en het nieuwe distributiecentrum.
Contourcontrole
Per rit worden telkens drie pallets meegenomen. Na een tweevoudige contourcontrole worden de pallets vervolgens overgedragen aan drie lasergestuurde Still MX-X combitrucks. Deze plaatsen de pallets volledig automatisch in het 15.000 locaties tellende magazijn. De combitrucks zijn onder meer uitgerust met de Still Pallet Finder, zodat ook manueel ingeslagen pallets automatisch uitgeslagen kunnen worden.
Uitslag
Het systeem is 24 uur per dag actief. Ook de uitslag van de pallets naar de expeditie geschiedt automatisch en onbemand. Still RX 50 elektrisch aangedreven vorkheftrucks zorgen voor het beladen van de vrachtwagens.
Voor een feilloze aansturing van het systeem vult Still het goederenstroom beheerssysteem aan met MMSi. De automatisering wordt gekoppeld aan zowel de ERP-systemen van VAT Logistics en Tronox als de AGV’s en de stationaire transportinstallatie.
Lage TCO
De oplevering van het nieuwe logistiek centrum staat gepland voor begin 2008. Het samenwerkingsverband tussen logistiek dienstverlener VAT en opdrachtgever Tronox loopt vooralsnog tot 2018. In die tien jaar moeten lage Total Costs of Ownership (TCO) de concurrentiepositie van beide partners waarborgen.