Hoge lonen en een gebrek aan personeel leiden ertoe dat steeds meer bedrijven op zoek gaan naar (semi)geautomatiseerde oplossingen voor het uitvoeren van intern transportopdrachten. Voor die inzetsituaties waarin de transportvolumes gering zijn en de af te leggen afstanden beperkt, was automatisering tot voor kort echter zelden of nooit rendabel. Met de introductie van iGoEasy brengt Still daar verandering in.
Het systeem bestaat uit een voor automatisering aangepaste standaard truck (in het geval van de marktintroductie een EGV-S 14/20 stapelaar), reflectoren, een boordcomputer en een besturingssysteem in de vorm van een iPad, of iPad mini. iGoEasy is intuïtief en gebruiksvriendelijk, en stelt de gebruiker voor het eerst in staat om volledig zelfstandig eenvoudige transportopdrachten te automatiseren. Dure, speciaal opgeleide monteurs zijn niet meer nodig.

Kinderlijk eenvoudig
De inbedrijfstelling van het systeem is kinderlijk eenvoudig en begint met het ‘teach-in’-proces: Nadat de reflectoren zijn geïnstalleerd en gekalibreerd, wordt de stapelaar manueel langs de gewenste route geleid. Een trucksensor herkent de reflectoren automatisch en geeft de coördinaten door aan de boordcomputer.
Vervolgens worden de haltes vastgelegd, waar pallets moeten worden opgepakt of weggezet. Hiertoe wordt de stapelaar een tweede keer manueel door het magazijn gevoerd. Ditmaal wordt de benodigde opdracht volledig uitgevoerd en wordt elke palletopname en -afzet met een vingerdruk op de iPad bevestigd. Op deze wijze kunnen maximaal acht haltes worden vastgelegd. Ook kruispunten of andere locaties zijn met een simpele vingerdruk vast te leggen.
Op basis van dit ‘teach-in’ proces berekent en visualiseert de iGoEasy iPad app zelfstandig de optimale route, die door de gebruiker alleen nog gecontroleerd en goedgekeurd dient te worden. De truck is nu in staat volledig autonoom door het magazijn te navigeren en de geleerde opdrachten uit te voeren. Indien gewenst kunnen op dezelfde eenvoudige wijze altijd opdrachten worden aangepast of toegevoegd.
Schades geëlimineerd

De transportopdrachten worden direct aan de werkstations vrijgegeven met een druk op het scherm en via WLAN naar de truck verzonden. Tijdens het uitvoeren van de opdrachten kan alle relevante route- en opdrachtinformatie worden afgelezen van het scherm van de iPad, waarop bovendien een live beeld van de inzet wordt getoond.
De voordelen van dit unieke systeem zijn duidelijk. Met iGoEasy brengt Still de pluspunten van automatsering ook voor de relatief kleine transportinzet dichterbij. Dankzij een nauwkeurige navigatie behoren aanrijschades aan stellingen of gebouw tot het verleden. En de goederen bereiken hun bestemming via een consequent en vlot transport eveneens onbeschadigd.
Gecombineerd met de verhoudingsgewijs lage truck-, onderhouds- en reparatiekosten leidt dit tot een effectieve vermindering van de investerings- en bedrijfskosten. En omdat Still gebruikmaakt van serietrucks, zijn alle geautomatiseerde oplossingen bovendien geschikt voor de zogeheten ‘dual drive’ inzet. Met andere woorden: een manuele inzet is en blijft altijd mogelijk. Daarmee is de gebruiker verzekerd van een maximale flexibiliteit.
Hoge verwachtingen
Vincent Halma, directeur Still Nederland, verwacht veel van de innovatie. “Met dit systeem halen we dé grote bottleneck uit automatisering. Bij conventionele automatisering zijn programmering en onderhoud voor veel bedrijven toch nog steeds een struikelblok. Het kost veel tijd, en dus veel geld, om die traditionele automatisering operationeel te krijgen en te houden. iGoEasy maakt die programmering, maar ook eventuele aanpassing van routes of opdrachten in de toekomst, kinderlijk eenvoudig. Echt iedereen kan het”, stelt hij.
Halma denkt dat er zeker ook in de Nederlandse markt behoefte is aan het systeem: “Bij inzetsituaties waar in twee ploegen wordt gewerkt, kan het intern transport nu bijvoorbeeld heel makkelijk worden geautomatiseerd. En dat gebeurt dan ook nog flexibel. Waar in het verleden een duurbetaalde specialist moest komen om eventuele aanpassingen door te voeren, kun je dat als gebruiker nu zelf doen. Indien gewenst zelfs dagelijks of per shift. Daarmee ligt de terugverdientijd op ongeveer 1,2 jaar. En dat maakt het zeker ook voor veel Nederlandse bedrijven een interessante oplossing.”

iGoRemote
In de afgelopen jaren heeft Still zich meer en meer toegelegd op het ontwikkelen van (semi)automatische transportoplossingen. De iGoEasy voegt een compleet nieuw hoofdstuk toe aan dat programma.
Het complete aanbod geautomatiseerde oplossingen van Still wordt voortaan overigens onder de naam Still iGo op de markt gebracht. Een andere noviteit uit die iGo-familie is de iGoRemote, die – net als de iGoEasy – voor het eerst werd getoond tijdens de vakbeurs LogiMAT in Stuttgart, eerder dit jaar.
Bij iGoRemote wordt een standaard serietruck, bijvoorbeeld een trekker of een orderverzameltruck, omgebouwd tot semiautomatisch voertuig dat met behulp van een afstandsbediening wordt aangestuurd. In het geval van een orderverzameltruck hoeft de orderpicker dan minder op- en af te stappen, en wordt het orderverzamelproces ergonomischer, efficiënter én productiever. Still stelt dat die productiviteitswinst ongeveer 20 procent zal bedragen. Zowel iGoRemote als iGoEasy zijn naar verwachting leverbaar vanaf komende zomer.
Paspoort
Naam: iGoEasy
Geboorteplaats: Hamburg (D)
Geboortedatum: februari 2013
Functie: autonomie serietruck