UPS wil tegen 2026 $20 miljard aan jaarlijkse gezondheidszorginkomsten genereren — een verdubbeling van de inkomsten van 2023. De ambitieuze groeiplannen in de gezondheidszorglogistiek moet gerealiseerd worden via interne groei en externe overnames. Zo nam het in september nog Frigo-Trans over. Deze overname volgde op de inlijving van MNX Gobal Logistcs in 2023. De grootste overname deed UPS in 2022 met de koop van Bomi.
Organische groei UPS Europa
Wat betreft organische groei, oftewel het zelfstandig uitbreiden van het netwerk en de capaciteiten, heeft UPS zich dit jaar gericht op Europa. Het opende zijn eerste speciale gezondheidszorgfaciliteit in Ierland. Ook breidt UPS Healthcare zijn Europees distributiecentrum in Roermond fors uit. De logistieke dienstverlener voegt 21.860 m² toe aan de bestaande faciliteit.
Hoewel Daniel Gagnon, VP van wereldwijde strategie en overnames bij UPS Healthcare overtuigd is dat de doelstelling wordt gehaald, is hij ook realistisch: “Ik ga niet liegen, er is zeker wat spanning rond dat doel. Het is echt een hele grote uitdaging”, stelt hij tegenover Supplychaindive.
Lokale kennis Europa essentieel
Gagnon benadrukte dat zowel organische als anorganische groei voordelen hebben, maar dat UPS meestal op overnames leunt in gevallen waarin het snel moet opschalen of lokale expertise moet ontwikkelen die het zelf nog niet heeft. “Er zijn letterlijk 27 EU-landen, en ze hebben allemaal een andere interpretatie van hoe zaken uitgevoerd moeten worden, of dat nu op regelgevingsgebied is of vanuit klantperspectief,” zei Gagnon. “Die lokale kennis is dus echt belangrijk.”
Hogere marges healthcare
De inspanningen in de gezondheidszorglogistiek zijn de moeite waard voor UPS, aangezien deze sector winstgevender is dan andere, zoals e-commerce. CEO Carol Tomé meldde tijdens de investeerdersdag van het bedrijf in maart dat de marges voor gezondheidszorgdiensten in de hoge tien procent liggen. Een toename in gezondheidszorgleveringen kan de druk op de inkomsten per pakket verminderen die komt van e-commerceklanten zoals Temu en Shein.
Daarnaast biedt de gezondheidszorgsector een constante vraag, in tegenstelling tot de retailsector, die pieken kent tijdens het vakantieseizoen, maar ook gevoelig is voor schommelingen in de economie. “Gezondheidszorg is doorgaans erg stabiel,” zei Gagnon. “Het is niet recessiebestendig, maar wel recessiebestendig, dus het varieert minder met de economie.”
Fedex en DHL investeren ook in healthcare
Andere vervoerders, zoals Fedex en DHL, versterken eveneens hun logistieke capaciteiten in de gezondheidszorgsector. Fedex behaalde meer dan $500 miljoen aan “kwalitatieve” gezondheidszorgactiviteiten in het fiscale jaar 2024 en heeft in Veldhoven een Life Science Center geopend met vier temperatuurzones.
DHL opende in Wijchen in 2019 een nieuw healthcare warehouse met onder meer 44.000 vierkante meter aan magazijn. DHL Supply Chain heeft dit jaar zijn gespecialiseerde logistieke diensten voor de biowetenschappen- en gezondheidszorgsector in Frankrijk uitgebreid via een strategisch partnerschap met Sanofi.