Ga naar hoofdinhoud

Helly Hansen optimaliseert verpakking met Ranpak


Helly Hansen, leverancier van ski-, zeil-, outdoor- en werkkleding, gebruikt sinds kort Ranpaks geautomatiseerde dozenopzetmachine en hoogtereductie van gevulde dozen en vult daarmee bijna 3 keer meer dozen in een dag van 16 uur. Tevens beperkt HH het diefstalrisico tijdens verzending en profiteert het van een prettiger, productiever en duurzamer verpakkingsproces.

Helly Hansen is overgestapt van een zeer handmatige configuratie met bemande stations voor picken, verpakken en verzenden naar een sterk geautomatiseerd proces. De oudere configuratie is nu vervangen door een geautomatiseerd End-Of-Line systeem (EOL). Het bestaat uit een Form’it dozenopzetmachine en een geautomatiseerde in-line Cut’it EVO-verpakkingsoplossing, die de hoogte van de gevulde dozen automatisch reduceert om lege ruimte in pakketten vóór verzending te minimaliseren. Helly Hansen heeft ongeveer 1.750 mensen in dienst verspreid over al zijn locaties. In het magazijn telt het bedrijf ongeveer 50 fulltime medewerkers en tot 60 tijdelijke medewerkers, afhankelijk van de seizoensgebonden werkdrukte. Dankzij deze nieuwe configuratie heeft het bedrijf zijn productie van verzendklare dozen per uur bijna kunnen verdrievoudigen.

De Form’it-apparatuur biedt halfautomatische machines, die automatisering tegen lage kosten mogelijk maken. Ze is geschikt voor een breed scala aan verpakkingsafmetingen. Machines zijn verkrijgbaar in 3 frames (1000, 2000 en 3000). Ze zijn beschikbaar met enkele of meerdere inloopmagazijnen (tot 4) en ook met verschillende grondvlakken. “Machines kunnen worden uitgerust met zelfklevende tape, gegomde tape of hotmeltverlijming.”

De Cut’it EVO geautomatiseerde in-line verpakkingsoplossing vermindert lege ruimte in pakketten vóór verzending, waardoor de verzendkosten dalen. Het systeem reduceert de dooshoogte automatisch tot het hoogste punt van de producten en lijmt het deksel stevig op zijn plaats om de doos te sluiten.

Hans Heijdeman, Operations Manager bij het Europese distributiecentrum van Helly Hansen: “We zijn overgestapt van handmatige pick-and-packactiviteiten, waarbij we 300 tot 400 dozen per uur klaarmaakten en verzonden, naar een volledig geautomatiseerd systeem. Hiermee worden 1.000 dozen per uur verwerkt gedurende een dag van 16 uur. Het implementatieproject voor ons nieuwe systeem vond bovendien plaats tijdens een seizoen met een recordomzet, wat een hele prestatie was. Ranpak was een uitzonderlijke partner om ons te helpen bij deze transformatie en we zijn erg blij met de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van ons nieuwe systeem. Met Cut’it! EVO verzenden we niet langer lucht, omdat we de hoogte van de doos kunnen aanpassen aan de werkelijke inhoud. Ook kunnen we per pallet méér dozen plaatsen dan voorheen, hetgeen betekent dat er minder vrachtwagens onderweg zijn. Bovendien heeft het geautomatiseerde systeem onze doorvoersnelheid aanzienlijk verhoogd. Zo zijn we goed gepositioneerd om nog meer concurrentievoordeel te behalen in de toekomst.”

Voordat Helly Hansen de EOL-automatiseringsoplossingen van Ranpak leerde kennen, bood een andere leverancier aan om een deel van het systeem van het bedrijf te upgraden. Het verzocht die leverancier om een transportband en automatisering voor kartonnen dozen toe te voegen. “Helaas,” merkt Heijdeman op, “voldeed de aangeboden oplossing niet aan onze behoeften.”

Toevallig maakte Heijdeman via zijn dozenleverancier kennis met Ranpak, dat slechts 20 minuten verderop was gevestigd. “We gingen kijken wat Ranpak te bieden had en waren meteen fan van de Form’it dozenopzetmachine, die uitblonk in gebruiksgemak. We waren vooral onder de indruk van het Cut’it EVO-systeem, dat de hoogte van onze dozen automatisch kon reduceren. Dat Ranpak op slechts 20 minuten rijden was, vonden we dan ook nog een enorm voordeel voor het geval we problemen zouden ondervinden.”

Heijdeman merkt op dat de EOL-verpakkingsworkflow van het bedrijf spectaculair is gestroomlijnd dankzij de implementatie van het Ranpak-automatiseringssysteem. “Het is alsof je met een tijdmachine vanuit het stenen tijdperk in het heden terechtkomt”, zegt hij. Hij somt nog een aantal andere voordelen op: “Verzendbedrijven kunnen we nu extra nauwkeurige informatie verstrekken, inclusief nauwkeurige afmetingen en gewichten van dozen. Dergelijke informatie is nu onmiddellijk beschikbaar. We beschikken over verzenddozen die de vereiste hoogte hebben voor de verpakte inhoud. Tijdens het boekhoudproces kunnen we facturen van transportbedrijven extra gemakkelijk vergelijken met interne gegevens. Er zijn minder operationele uren nodig hebben om dozen te verwerken en we kunnen diefstal beperken tussen het ons magazijn en de vestiging van de klant.”

Bij het vorige verpakkingsproces werden de dozen met tape verzegeld, zo legt Heijdeman uit. Kwaadwillenden in de toeleveringsketen konden gemakkelijk de tape doorsnijden en artikelen uit de doos nemen. De doorgesneden tape werd vervangen door transparante tape waardoor het geknoei moeilijk te ontdekken was. “Daarnaast,” zegt hij, “keek je bij het in ontvangst nemen van 15 dozen of een pallet niet echt naar de bodem van de dozen. Met Cut’it EVO worden verzegelde bovenkanten op de dozen aangebracht met verlijming en wordt er geen tape meer gebruikt. Zo hebben we het diefstalprobleem tot bijna niets teruggebracht.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.