Ga naar hoofdinhoud

Heftruck-primeur: eerste reachtruck met geïntegreerde lithium-ion accu

Accu laden

Jungheinrich heeft vanochtend op de LogiMat de ‘ETV 216i’ onthuld: ’s werelds eerste reachtruck met een geïntegreerde lithium-ion accu. In de nieuwe, compacte truck is de accu geïntegreerd onder de stoel en de voetenruimte. 

De nieuwste reachtruck van Jungheinrich mag zich de eerste noemen die geheel is ontwikkeld op basis van lithium-ion technologie. Die techniek maakt het mogelijk om accu’s een flexibele plaats te geven. De afzonderlijke accucellen hoeven niet direct tegen elkaar te worden geplaatst. Ook is het niet noodzakelijk om de accu uit de truck te halen om bijvoorbeeld te wisselen. Met lithium-ion techniek is het namelijk mogelijk om onbeperkt en snel tussenladingen uit te voeren. Zo is het mogelijk om tijdens een lunchpauze van een halfuurtje de accu voor bijna 50 procent op te laden. Bovendien hebben de lithium-ion accu’s een langere levensduur dan ‘ouderwetse’ loodzuur accu’s. Ze zijn volledig onderhoudsvrij, leveren meer kracht en het energieverbruik is lager. De korte laadtijden maken het tevens mogelijk om in 24-uursdiensten te werken.

Meer omslag dan conventionele reachtrucks

Door de nieuwe plaats van de accu is de bestuurderscabine opnieuw vormgeven. In de nieuwe cabine heeft de bestuurder meer bewegingsruimte. De heftruckstoel is breder en kent heeft veel been- en armruimte. Omdat de bestuurder direct naast de mast zit, heeft hij goed zicht op de wielarmen en vorken. Dit komt de veiligheid in warehouses ten goede. De omslagprestaties van de nieuwe reachtruck liggen hoger dan die van conventionele reachtrucks.

Hefprestaties

De ETV 216i kan lasten tot 1.600 kg tot een maximale hefhoogte van 10,7 meter tillen. Vanaf 9 meter hefhoogte heeft de truck bovendien een hoger restdraagvermogen dan conventionele reachtrucks.

‘Vaandeldrager’ voor alle hef- en magazijntrucks

Lars Brzoska, lid van de Raad van Bestuur van Jungheinrich, spreekt van een belangrijke wereldprimeur: “We hebben nu voor het eerst de voordelen van lithium-ion techniek gebruikt om ook het ontwerp van een truck beter te maken. De nieuwe ETV 216i is een vaandeldrager voor de nabije toekomst. De geïntegreerde lithium-ion accu maakt deze reachtruck tot de meest compacte én best presterende in z’n klasse. De gebruiker merkt een betere ergonomie, betere manoeuvreerbaarheid en betere energiezuinigheid. Dit concept gaan we in de toekomst ook op andere types toepassen. De ETV 216i is de voorbode van een hele nieuwe generatie hef- en magazijntrucks.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.