Ga naar hoofdinhoud

Hans Anders stuk efficiënter dankzij RFID-oplossing


CaptureTech heeft voor Hans Anders een oplossing ontwikkeld waarmee het beheer van winkelvoorraad wordt geoptimaliseerd. De oplossing, die is gebaseerd op Radio-Frequency Identification (RFID), levert een enorme tijdsbesparing op bij het inventariseren in de brillenwinkels. Het gebruik van RFID draagt ook bij aan een hogere servicegraad in de winkels.

Er was dringend behoefte aan een andere aanpak van inventariseren bij Hans Anders, zegt Karin van Braam, directeur Merchandise Planning & Category Management: “De voorraden in de winkels van Hans Anders werden eenmaal per jaar geïnventariseerd. Reden hiervoor is dat het een zeer tijdrovende klus was met hoge kosten. De inventarisatie moest buiten openingstijden van de winkels gedaan worden en kostte al snel een hele dag met meerdere werknemers. Daar kwam bij dat de monturen van Hans Anders niet waren voorzien van een label: alleen aan de binnenzijde van het montuur stond een artikelnummer, waardoor de brilmonturen uit de displays gehaald moesten worden om deze te kunnen identificeren.”

Inventarisatie in paar minuten

CaptureTech zocht in samenwerking met Hans Anders naar een oplossing om tijd te besparen in de inventarisatie: de brillen worden nu voorzien van een RFID-label. “Alle monturen worden voorzien van een RFID-label met daarop het model, artikelnummer en eventueel de prijs”, vertelt Bart van den Borre van CaptureTech.

“Tevens wordt de chip in het label voorzien van een code, die ieder montuur uniek maakt. Door alle brillen te voorzien van zo’n label en gebruik te maken van een RFID-handheld is het inventariseren van een winkel binnen enkele minuten gedaan. Veel sneller en zonder fouten.”

Van Braam licht de voordelen voor Hans Anders toe: “Online of in de winkel: voorraadbeheer is zeer belangrijk. De geleverde RFID-oplossing verhoogt de betrouwbaarheid van de voorraden in onze winkels. Het beschikbaar stellen van de winkelvoorraad voor online verkoop en andersom draagt bij aan onze omnichannel-strategie.”

“Daarnaast zorgt het gebruik van RFID voor een betere aanvulling van het assortiment en draagt het bij aan een hogere servicegraad in onze winkels. Medewerkers kunnen snel en accuraat informatie raadplegen en daarmee de klantervaring verbeteren.”

Winkelvoorraden direct inzichtelijk

Met de uitrusting van de labels kan de winkel nu tijdens openingstijden geïnventariseerd worden. Medewerkers van Hans Anders kunnen nu de RFID-handheld aanmelden en vertellen in welke winkel er geïnventariseerd wordt. Om vervolgens langs alle monturen te swipen, in een paar minuten tijd worden dankzij deze oplossing alle monturen geïnventariseerd. Zodra alle monturen zijn gelezen, kan de gebruiker optioneel nog opmerkingen invoeren. De geïnventariseerde data wordt direct verwerkt in het ERP van Hans Anders.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.