De vraag naar heftrucks blijft groeien. Bedrijven vernieuwden hun vloot om te voldoen aan de eisen van palletverwerking, orderpicking en andere toepassingen waar heftrucks onmisbaar zijn.
Dat blijkt uit de jaarlijkse Top 20 leveranciers. De groei komt mede doordat de heftruckleveranciers meebewegen met de vraag. Veel leveranciers bieden geavanceerde technologieën aan, zoals sensor-gebaseerde veiligheidsfuncties, volledig autonome trucks en telematica- en vlootsoftware. Dit maakt moderne heftrucks veel meer dan alleen transportapparatuur.
Groeicijfers heftrucks
In 2023 bereikte de totale omzet van de Top 20 leveranciers bijna $58,2 miljard, een stijging van meer dan 8% ten opzichte van het voorgaande jaar, ondanks economische uitdagingen zoals inflatie en geopolitieke conflicten. De eerste tien spelers op de lijst is nagenoeg onveranderd gebleven t.o.v. een jaar eerder.
De Top 10 Spelers:
- Toyota Industries Corporation (TICO): Met een omzet van $16,32 miljard in 2023 blijft TICO de lijst aanvoeren. Hoewel de omzet 3% daalde ten opzichte van 2022, blijft Toyota een dominante speler met de merken Toyota en Raymond, en lanceerde het verschillende nieuwe trucks en oplossingen.
- KION Group: Met merken zoals Linde, Still en Baoli, realiseerde KION een omzet van $9,35 miljard in 2023, een stijging van bijna 20% ten opzichte van 2022. KION richt zich sterk op duurzaamheid en elektrificatie.
- Jungheinrich AG: Jungheinrich zag de omzet stijgen naar $6,12 miljard in 2023, een toename van meer dan $860 miljoen vergeleken met 2022. Het bedrijf lanceerde een joint venture, Rocrich AGV Solutions, gericht op autonome heftrucks en automatiseringsoplossingen.
- Crown Equipment Corporation: Crown zag een omzetgroei van 10,4% in 2023, met een totaal van $5,18 miljard. Een belangrijk product van Crown was de introductie van de SP 1500 Series orderpicker.
- Mitsubishi Logisnext Co.: Met een omzet van $4,637 miljard in 2023 zag Mitsubishi Logisnext een lichte groei in Amerikaanse dollars, maar een aanzienlijke stijging van 14% in Japanse Yen. Het bedrijf blijft innoveren met nieuwe lithium-ion batterijen en opladers.
- Hyster-Yale: Hyster-Yale rapporteerde een omzet van iets meer dan $4,1 miljard in 2023, een stijging van 16,1% ten opzichte van 2022. Het bedrijf introduceerde een nieuwe merkidentiteit voor Yale Lift Truck Technologies.
- Anhui Forklift Group: De omzet van Anhui Forklift groeide met 8,5% naar $2,45 miljard in 2023. Het bedrijf zag een verkoopstijging van bijna 12% wereldwijd.
- Hangcha Group: Met een omzet van $2,29 miljard in 2023 blijft Hangcha stabiel, met een groei van 8,5%. Het bedrijf breidde uit naar nieuwe markten in Mexico en Brazilië.
- Doosan Bobcat: Doosan Bobcat boekte sterke groei in 2023 met een omzet van iets meer dan $2 miljard, een stijging van 19% vergeleken met 2022. Het bedrijf herpositioneerde zich onder de naam Doosan Bobcat.
- Clark Material Handling: Clark sloot de Top 10 af met een omzet van $1 miljard in 2023, een stijging van 10% ten opzichte van 2022. Het bedrijf verplaatste zijn wereldwijde hoofdkantoor naar Dallas, Texas.
De Top 20 lijst wordt jaarlijks samengesteld op basis van vragenlijsten aan leveranciers en onderzoek naar gepubliceerde cijfers.