E-commerce startup Homerr krijgt 1 miljoen Euro aan groeigeld van een groep private investeerders. CNBB Venture Partners heeft een belang genomen in de startup omdat de industrie volgens hen “snakt naar slimme en nieuwe oplossingen voor last mile bezorging. ” Door de investering is het aantal locaties nog verder uit te breiden over Nederland.
Buurtgenoten vormen het logistieke netwerk van social delivery startup Homerr. Het Amsterdamse bedrijf beschikt in totaal over ruim 600 locaties in de vorm van ‘BuurtPunten’ en ‘ServicePunten’. Dit zijn de breng en afhaallocaties in 30 steden door heel Nederland, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Groningen, Maastricht, Almere en Deventer. Leden van het netwerk vertegenwoordigen de ‘buurtpunten’ en nemen bestelde pakketjes aan voor buurtgenoten of bezorgen deze. Servicepunten zijn bijvoorbeeld winkels en horecagelegenheden, zoals een bakker of een koffiebar. De ‘Homerss’, oftewel de thuisblijvers die pakketjes aannemen voor online shoppers in de buurt, verdienen hier een kleine vergoeding mee. Op dit moment is dat 40 cent per aangenomen pakketje.
• Screenshot website Homerr
Werkwijze
Als afleveradres dient de online shopper Homerr op te geven. Vervolgens is het mogelijk zelf een afspraak voor een ophaal- of bezorgmoment in te plannen. Homer wil hiermee voorkomen dat pakketjes ongewenst bij de buren worden afgeleverd. Zo’n 30 procent van alle pakketten komt volgens de startup niet in 1 keer bij de geadresseerde terecht. In onderzoek naar de beleving van pakketbezorging onder zo’n 1.000 respondenten bleek dat dit voor 85 procent als problematisch werd ervaren. Voor Juriaan Matthijssen en Mark-Jan Pieterse was dit een frustratie en tegelijkertijd een drijfveer om in 2016 Homerr op te richten. Ook CO2-uitstoot verminderen met efficiënte last mile bezorging zien zij als belangrijk doel. Het Amsterdamse bedrijf werkt inmiddels samen met bezorgdiensten UPS, DPD en DHL.