Als de ontvanger bij de eerste bezorgpoging niet thuis is, wordt het pakket naar een van de 4.300 pakketshops (Points Relais van Mondial Relay) gebracht. Daar kunnen de geadresseerden hun pakketten ophalen wanneer hen dat het beste uitkomt. De pakketshops bevinden zich doorgaans in wat kleinere detailhandelszaken.
Voordelen verzenders
Ook verzenders in Nederland kunnen van deze service profiteren. “Het verzendvolume in de snel groeiende internethandel blijft toenemen”, licht Milo Kars, General Manager GLS Netherlands, toe. “In de e-commerce hechten consumenten met name veel waarde aan de service – zeker ook bij de pakketbezorging. Dankzij deze aantrekkelijke oplossing kunnen we voortaan prima aan deze behoefte voldoen bij exportzendingen naar Frankrijk.”
Europees concept
In steeds meer Europese landen heeft GLS de beschikking over een netwerk van PakketShops waar particulieren niet alleen hun bestelde producten kunnen afhalen, maar ook snel en eenvoudig pakketten kunnen versturen. GLS opende haar eerste PakketShop 15 jaar geleden in Duitsland. In Nederland zijn er inmiddels al meer dan 400, in detailhandelszaken verspreid over diverse sectoren. Ook in België, Denemarken, Ierland, Italië, Oostenrijk, Polen, Portugal en Hongarije kan GLS van dergelijke servicepunten gebruik maken. Het totale aantal neemt nog voortdurend toe. “Wij beschikken daarmee over het grootste geïntegreerde pakketshopnetwerk in Europa”, aldus Milo Kars. GLS Netherlands is een dochteronderneming van General Logistics Systems in Amsterdam (GLS). GLS verzorgt pakketdiensten voor 212.000 klanten in Europa en daarnaast express- en logistiekdiensten.