Er moet een strikter beleid komen op de bouw van distributiecentra. Een meerderheid heeft ingestemd met de motie van het CDA dat ongebreidelde verdozing op zogenoemde green fields moet tegengaan.
Restricties
‘Een landelijke beleidslijn met daarin een zwaar afwegingskader om nieuwe grootschalige distributiecentra op ongewenste plekken te voorkomen’ luidt de officiële tekst. Dit houdt dus in dat er geen bouwstop komt voor distributiecentra, zoals ook minister Hugo de Jonge al aangaf tijdens het indienen van deze motie.
TLN
Transport en Logistiek Nederland is blij met de uitkomst. De vereniging vindt een bouwstop onverstandig. TLN laat weten in een reactie graag verder mee te denken bij de totstandkoming van een afwegingskader dat recht doet aan de belangrijke maatschappelijke functie van het Nederlandse logistieke systeem, waar distributiecentra onderdeel van uitmaken.
![](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2022/08/abo-WH-totaal.png)
Slimmer bouwen
Remco Buurman. Directeur NDL begrijpt het sentiment over de verdozing, maar kijkt vooral oplossingsgericht “Als logistieke sector moet je kijken hoe bouwen slimmer kan. Denk aan distributiecentra er mooier uit laten zien.” Het dc van Rhenus in Tilburg noemt hij als goed voorbeeld. In Twente, aan de entree van XL Businesspark Twente in Almelo, verrijst een multi-client distributiecentrum dat voorzien wordt van een kilometer lang natuurscherm met een grote variatie aan klimplanten. Enkel de esthetische kant is niet genoeg: “Denk ook aan meerlaags bouwen (DSV bouwt in Limburg een meerlaags dc red.) en een multifunctionele inrichting.”
Krachten bundeling
Samenwerking en slimmer bouwen is de toekomst, betoogde ook Jack van der Veen, hoogleraar Supply Chain Management aan Nyenrode Business Universiteit eerder dit jaar in een column. Om aan zet te blijven als sector hebben bedrijven in de logistieke en industriële (vastgoed)sector Dutch Industrial & Logistics Association (Dilas) opgericht. Deze kennis- en netwerkorganisatie wil samen met de overheid komen tot een ‘duurzame integrale inpassing van logistiek en industrieel vastgoed’ in de ruimtelijke ordening van ons land.