E-commerce in Duitsland is vorig jaar met 11,4 procent gegroeid tot 65,1 miljard euro. Bijna de helft daarvan (47%) wordt gerealiseerd op marktplaatsen, overwegend Amazon. Dat blijkt uit de nieuwe jaarcijfers van brancheorganisatie Bundesverband E-Commerce und Versandhandel (bevh).
Opvallend ook is dat slechts vijftien procent van de online handel wordt gerealiseerd door pure players, dus webwinkels zonder fysieke zaken. Multichannel retailers doen 35 procent van de digitale detailhandel. Iedere achtste euro, zo laat het rapport zien (PDF), wordt uitgegeven via het interactieve kanaal.
Milieurapport
In tegenstelling tot Thuiswinkel.org publiceert bevh ook een gedetailleerd milieurapport. Daarin wordt aandacht besteed aan de verkeersdruk in die bezorgbusjes in binnensteden verzorgen (B2C én B2B) maar ook hoeveel meer karton er via de bezorgde pakketjes bij recycling wordt aangeboden.
De Duitse e-commercemarkt is anders dan de Nederlandse omdat die voor een belangrijk deel wordt bepaald door online marktplaatsen. Nauwkeuriger: het is Amazon dat bepaalt hoe de markt eruit ziet. Dat is qua omzet drie keer groter dan de nummer twee van die markt: Otto.
Kansen
Voor Nederlandse en andere buitenlandse bedrijven biedt de Duitse markt kansen, juist omdat die zo zwaar leunt op marktplaatsen. Immers, de toetreding daartoe staat iedereen vrij die betaalt. Een op de drie Duitsers (34,2%) koopt wekelijks iets via internet. De verwachting is dat de interactieve handel dit jaar met 8,6 procent groeit tot 73,95 miljard euro. Webwinkels in Nederland zetten in 2018 voor ongeveer 26 miljard euro om.