Het Formule 1-circus is gearriveerd in de Nederlandse badplaats, en dat is niet onopgemerkt gebleven. Dagen voor de race zijn de wegen rond Zandvoort al druk bezet met toeristen, enthousiaste racefans én talloze vrachtwagens. Vrachtwagens vormen de kern van de logistiek rond dit prestigieuze race-evenement, dat deel uitmaakt van een ‘double header’ – twee opeenvolgende raceweekenden in Europa. Zandvoort is de eerste halte, en dit brengt aanzienlijke logistieke uitdagingen met zich mee, zo blijkt tijdens een rondleiding achter de schermen, verzorgd door DHL.
DHL logistieke partner F1
DHL is sinds 2004 de officiële logistieke partner van de Formule 1. DHL is verantwoordelijk voor het transport van en naar de circuits van de equipment van de raceteams. Ook verzorgt het de logistiek van de F1 tv village en het zogenoemde event technical center. Dit is het technische hart van het Formule 1 circus. Vanuit dit center, vanaf de buitenkant niet meer dan een grote tent, vinden alle verbindingen plaats naar de buitenwereld en ook de data van de auto’s naar de pitboxen en vice versa. Simon Price, logistiek coördinator en sitemanager van DHL Motor Sports Team: “Dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel van allemaal, want zonder dit technical center is er geen Formule 1.”
Zandvoort unieke logistieke uitdaging
Ondanks de jarenlange ervaring van DHL in de Formule 1, DHL is al veertig jaar betrokken bij de sport waarvan de afgelopen twintig jaar als logistieke partner, is Zandvoort een extra uitdaging. Reden is de ruimte. Hoewel de race sinds 2021 weer op de kalender staat en er dus drie jaar ervaring is opgedaan, blijft Zandvoort qua logistiek een vreemde eend in de bijt, beaamt Price.
![](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2024/08/DHL-F1-Zandvoort-5558-1024x683.jpg)
“Zandvoort is krap, het is alsof je een liter fles water in een half liter glas moet stoppen.” Dat is niet alleen te zien aan de grootte van de hospitality units van de diverse teams, die zijn vanwege de beperkte ruimte rondom het circuit een stuk kleiner dan tijdens andere races, ook logistiek vergt het aanpassingen. Denk aan de aanvoerroutes en de laad- en losplekken. “Er is geen plek voor trucks rondom het circuit waardoor sommige parkeerplaatsen zo’n twintig kilometer verderop liggen. Dat vergt extra resources om alles op tijd hier te krijgen, maar we redden het altijd. Falen is geen optie.”
Tijdelijke opslag
Goederen voor de race in Zandvoort komen veelal vanuit België. Het DHL Motorsports Team werkt nauw samen met vaste partners. Voor het transport van het circuit in Spa (de laatste wedstrijd voor de zomerbreak) naar Zandvoort is gebruik gemaakt van een opslaglocatie van Ninatrans vlakbij Luik Daar zijn de goederen handmatig gecrossdockt. De brandstoffen, merkafhankelijk, komen vanuit het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, wat de complexiteit verhoogt door de verschillende regels per land zeker door Brexit.
Voor de twee aaneengesloten raceweekenden in Zandvoort en Monza verplaatst DHL bijna tweehonderd ton vracht tussen de circuits. Dit omvat alles van banden en auto-onderdelen tot brandstof en gastlounge-benodigdheden. DHL zet hiervoor 37 vrachtwagens in, terwijl de raceteams vaak hun eigen auto’s binnen Europa zelf vervoeren, wathet totaal aantal vrachtwagens op 300 brengt.
Duurzaamheid
DHL maakt sinds kort enkel gebruik van vrachtwagens die rijden op biobrandstof HVO. Hiermee is de CO2-uitstoot met zo’n 70% verminderd ten opzichte van drie jaar terug toen DHL enkel diesel trucks inzette. Duurzaamheid is ook een uitdaging voor de F1 en de teams zelf, aangezien ze in 2030 emissieneutraal willen opereren. Om dat doel te bereiken wordt er onder meer, op advies van DHL, kleine, maar slimme aanpassingen gedaan qua verpakken van goederen. Zo hebbende teams de maat van de boxen aangepast waarin goederen worden vervoerd. Ze hebben nu boxen in gebruik die zowel economisch gestapeld kunnen worden in zeemcontainers en in een Boeing 777.
![](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2024/08/DHL-F1-Zandvoort-5484-1024x683.jpg)
Price: “Door deze aanpassingen kunnen we efficiënter transporteren en zijn we meer flexibel. We kunnen de boxen vol met equipment snel overzetten naar de op dat moment gewenste modaliteit. Dit scheelt vrachtruimte, tijd voor ons en geld voor de teams, Geld dat ze weer kunnen inzetten voor de auto’s.”
Flexibiliteit
Flexibiliteit is essentieel omdat de tijdsdruk voortdurend voelbaar is. “Er is altijd wel iets dat op het laatste moment moet worden geregeld,” zegt Price. “Bijvoorbeeld auto-onderdelen die nog snel naar een team moeten worden gebracht.” Zodra de race in Zandvoort is afgelopen, vertrekken de vrachtwagens naar Monza – een reis van 18 uur. Om ervoor te zorgen dat de vrachtwagens niet stil komen te staan door rijtijdenbeperkingen, stuurt DHL chauffeurs vooruit om elkaar af te lossen. In de Formule 1 is er geen ruimte voor uitstel, benadrukt Price: “Bij commerciële logistiek kun je deadlines oprekken, maar in de Formule 1 staat alles vast. Zondag om 15.00 uur wordt er geracet, ongeacht de omstandigheden. Nee is dus geen optie. Als alles goed gaat, dan hoor je er niemand over. Pas wanneer er bij ons iets in de soep loopt, worden we opgemerkt. Gelukkig doen we het goed. Ja het is soms hectisch en we zijn vaker weg dan thuis, maar het is een fantastische baan.”
Zelf op Zandvoort rijden?
Koop nu je kaarten voor de E-Truck Experience 2024!