Royal FloraHolland staat aan de vooravond van een nieuw piekseizoen. Als het voorjaar aanbreekt en mensen de aandrang voelen om hun tuin onderhanden te nemen, stijgt de vraag naar planten. Tegelijkertijd stuwen speciale dagen zoals moederdag en internationale vrouwendag de verkoop van snijbloemen. “Wanneer onze piek exact begint, is minder goed voorspelbaar dan in veel andere sectoren”, legt COO Leendert-Jan Plaisier uit. “Dat hangt onder meer af van de temperatuur en het aantal zonuren. Als het lekker weer wordt, stijgt niet alleen de vraag maar ook het aanbod van onze kwekers. De piek komt dus van twee kanten.”
![de wit schijndel](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2023/03/1-1024x683.jpg)
Lees ook
Kampeerreus De Wit beter voorbereid dan ooit op hoogseizoen dankzij logistieke innovaties
Maandag piekdag
Daarnaast is voor FloraHolland elke maandag een piekdag. De kwekers voeren dan de bloemen en planten aan die tijdens het weekend zijn blijven doorgroeien. Exportbedrijven kopen extra veel in opdat bloemisten in het buitenland hun handel weer kunnen aanvullen. “Op maandag verwerken we circa twee keer zoveel volume als op donderdag, onze rustigste dag. In het piekseizoen komt daar nog eens 50 procent bij”, vertelt Plaisier.
Op de boot
Wat op die piekdagen niet verandert, is het strakke tijdschema dat de kopers hanteren. Om de bloemen en planten op tijd bij hun klanten te hebben, moeten ze ’s middags op tijd op de boot naar Engeland staan of in de vrachtauto naar Duitsland of Frankrijk zitten. “Meer dan tachtig procent gaat naar het buitenland en moet daarom stipt op tijd vertrekken. Aan ons de taak om dat mogelijk te maken”, stelt Plaisier.
Lees binnenkort als abonnee het complete artikel. Nog geen abonnee, bekijk de opties.