DSV startte in juni 2022 startte met de nieuwbouw op het terrein dat in Greenport Venlo net over de gemeentegrens in Sevenum ligt. In mei vorig jaar nam DSV Road al het nieuwe crossdock in gebruik. Met een oppervlakte van 20.000 vierkante meter en 128 docks heeft dit pand de wegtransportdivisie van DSV een flinke efficiëntie-boost en groei-impuls gegeven.
Opening dubbeldeks distributiecentrum
Donderdag 4 april opende DSV ook de deuren van het splinternieuwe warehouse met 33 docks en 45.000 palletplaatsen, verdeeld over twee verdiepingen. De onderste hal heeft een oppervlakte van 15.000 vierkante meter. De bovenste hal is met 20.000 vierkante meter zelfs nog een stukje groter.
Sneeuw- en ijsvrij oprit warehouse
In beide hallen is boven de laad- en loszone een mezzanine met opgeteld nog eens 8000 vierkante meter gecreëerd. De oprit naar de docks op de bovenste verdieping is voorzien van vloerverwarming, zodat de hellingbaan ook in de winter sneeuw- en ijsvrij blijft. De daarvoor benodigde energie komt van de 7500 zonnepanelen, die meer dan genoeg stroom genereren voor het warehouse en het crossdock.

Brian Ejsing, Group COO
Albert-Derk Bruin, CEO Solutions division
Pal voor het crossdock heeft DSV een nieuw kantoor van 7000 vierkante meter gebouwd, dat werk biedt aan 350 mensen. Hier zetelt voortaan het wereldwijde management van DSV Solutions, evenals de staf van DSV Road Nederland, Road Holding en een shared services center. De parkeerplaatsen voor alle medewerkers zijn ondergebracht in een parkeergarage.
“Uniek voor Nederland”
Remco Innemee, Vice President, Division Lead, Consumer, Solutions, is trots op de gerealiseerde nieuwbouw. “Wij kennen allemaal de discussie in Nederland over de schaarse en dure grond en de bouw van teveel grote dozen. Als DSV zijn wij de uitdaging aangegaan om een innovatief warehouse met twee verdiepingen te bouwen. Dat is misschien gewoon in Azië, maar vrij uniek voor Nederland.”
Jens Lund, sinds februari de nieuwe Group CEO van DSV, ziet potentie in het dubbeldeks warehouse. “Dit is een goede manier om maximaal gebruik te maken van de schaarse, dure grond. Het resultaat is een efficiënt gebouw, waarvoor we weinig resources hoeven te gebruiken en dat daardoor ook vanuit het oogpunt van duurzaamheid vrij uniek is. Deze innovatieve oplossing laat zien wat klanten van ons mogen verwachten: dat we nieuwe mogelijkheden verkennen en technologieën inzetten die waarde genereren.”
Van strategisch belang
Het nieuwe warehouse betekent een forse uitbreiding van de campus van DSV in Venlo. Door meerdere warehouses voor verschillende klanten op één locatie te vestigen, is de logistiek dienstverlener in staat om mensen en middelen efficiënter in te zetten. Lund: “DSV heeft in Venlo een lange historie met de overname van Frans Maas in 2006. Sindsdien is Nederland een belangrijk land voor DSV. Het is voor veel klanten de gateway to Europe, wat maakt dat deze campus voor ons van strategisch belang is en blijft.”


