De overname van DB Schenker komt in een nieuwe, afrondede fase wellicht. DSV heeft in een recente brief aan de directie van Deutsche Bahn en vertegenwoordigers van de Duitse overheid beloofd het aantal ontslagen bij het hoofdkantoor van DB Schenker in Duitsland te beperken tot 1.600 tot 1.900 banen, bovenop het bod van 14 miljard euro. Daarnaast zou er geen vermindering van banen onder het uitvoerend personeel plaatsvinden, aldus insiders, meldt Bloomberg.
Voorkeur CVC consortium
Deze cijfers zouden uiteindelijk lager kunnen uitvallen omdat Schenker momenteel een eigen herstructureringsprogramma doorvoert, wat niet is meegenomen in DSV’s berekeningen. Dit aanbod komt nadat Verdi, de machtigste vakbond in Duitsland, onverwachts steun heeft uitgesproken voor een consortium dat wordt gesteund door de investeringsmaatschappij CVC Capital Partners Plc.
Voorkeur DSV
Hoewel Deutsche Bahn nog niet tevreden is met de huidige voorstellen van beide partijen, heeft DSV met hun bod van €14 miljard momenteel de voorkeur, aldus ingewijden. CVC heeft een vergelijkbaar bod gedaan, maar een deel van de aankoopprijs is gekoppeld aan de toekomstige winstdoelen van Schenker, wat als een nadeel voor CVC wordt gezien.
5300 banen op de tocht DB Schenker
Vakbond Verdi heeft echter berekend dat er mogelijk 5.300 extra banen op het spel zouden staan als DB Schenker aan DSV wordt verkocht in plaats van aan CVC. Deze schatting werd vorige week gedeeld in een memo aan leden van de raad van toezicht van Deutsche Bahn en regeringsvertegenwoordigers.
DSV integratie DB Schenker
In haar brief aan Deutsche Bahn heeft DSV ook aangegeven enkele leidinggevenden van Schenker een rol te willen geven binnen hun eigen topmanagement. Bovendien zou het Deense bedrijf een deel van hun eigen Duitse activiteiten willen integreren in Schenker, wat de strategische waarde van Schenker benadrukt.
DSV miljard investering
Daarnaast heeft DSV plannen om €1 miljard te investeren in de Duitse infrastructuur van Schenker, waaronder terminals en kantoren, verspreid over een periode van drie tot vijf jaar. Een woordvoerder van DSV weigerde commentaar te geven op de details, terwijl een woordvoerder van Deutsche Bahn aangaf dat de onderhandelingen met bieders in een vergevorderd stadium verkeren.
De primaire doelstelling van de verkoop blijft het verminderen van de groepsschuld en het herfocussen op de kernactiviteiten van Deutsche Bahn.