Ga naar hoofdinhoud

Druk op Nederland distributieland neemt toe na forse kritieken op verdozing


Nederland distributieland heeft zijn langste tijd gehad. Nadelen van de aanwas van distributiecentra wegen zwaarder dan de pluspunten, stellen diverse niet logistieke experts in het FD. Het roer moet om vinden ze. Tegengeluid vanuit de sector is er ook, maar het sentiment lijkt zich definitief te keren.

Sprinkhanenplaag, wild west, gold rush. Zo typeert Wouter Veldhuis, Rijksadviseur voor de Fysieke Leefomgeving de huidige verdozing van Nederland door de ‘ongebreidelde’ groei van distributiecentra in het FD.

De verdozing van Nederland was voor corona al voer voor discussie. Het  College van Rijksadviseurs stelde in 2019 dat de regering paal en perk moet stellen aan de wildgroei aan XXL-distributiecentra.

Bedenktijd nodig

De druk wordt nu opgevoerd. Wouter Veldhuis uitte vorige week in een interview met het FD forse kritiek op het sterk gestegen aantal distributiecentra in Nederland. Hij wil dat er voorlopig gestopt wordt met nieuwe gronduitgiftes voor grote distributiecentra en pleit voor een ‘bedenktijd.’ Dat is volgens hem nodig omdat de huidige aanpak meer schade oplevert dan iets goeds brengt voor de bv Nederland; schade die anders ‘onomkeerbaar’ is.

Kritiek wetenschappers op bouw dc’s

De Rijksadviseur krijgt steun van wetenschappers Merten Nefs, onderzoeker aan de TU Delft, Tom Daamen, universitair hoofddocent gebiedsontwikkeling bij TU Delft, Frank van Oort, hoogleraar ruimtelijke economie aan Erasmus Universiteit Rotterdam en Wil Zonneveld, hoogleraar planologie bij TU Delf. Zij stelden afgelopen weekend in een opiniestuk in het FD dat het verhaal van Nederland Distributieland zijn langste tijd heeft gehad.

Lees ook
Oppervlakte distributiecentra verdubbelt in 2050; zonnepanelen kunnen druk op duurzaamheid verlichten

Nederland moet de poort van Europa blijven, maar op een andere manier. “Bij investeringskeuzes moet, ten eerste, de toegevoegde waarde van logistiek boven vrachtvolume worden geplaatst”, aldus de wetenschappers. Zij krijgen vandaag steun van het FD via een redactioneel commentaar. De krant vindt dat het tijd is voor ‘herbezinning’.

Reacties logistieke experts

Jan Fransoo, hoogleraar Operations en Logistics Management aan de Tilburg University betitelt de opmerkingen van de wetenschappers als ‘eendimensionale analyse’ Hij mist de supply chain kant van het verhaal en pleit voor een ‘werkelijk multidisciplinaire aanpak’, waarin de gehele keten wordt meegenomen. Hij stelt ook dat er een taak is weggelegd voor de consument. “Het is de consument die sneller, frequenter en meer thuis beleverd wil worden en dat leidt tot meer voorraad dichter bij huis. Voorraad verschuift als het ware van de winkel naar een DC. Dat is wat we waarnemen”, stelt hij op Logistiek.nl.

Jack van der Veen, Supply Chain Management hoogleraar aan Nyenrode Business Universiteit Logistiek meldt in datzelfde stuk dat er in de logistiek heel veel slimme en goed opgeleide mensen werken die elke dag weer een topprestatie leveren. Dat is niet zo maar weg en Nederland Distributieland is te sterk, om die positie prijs te geven.” Maar hij is het eens met de wetenschappers dat het anders moet. Er moet uit een ‘ander vaatje getapt worden.’ “We hebben de aarde in bruikleen van de generaties na ons.”

0 reacties op “Druk op Nederland distributieland neemt toe na forse kritieken op verdozing

  • Stef Bouwhuis

    De wereld veranderd en zo ook de goederendistributie. Naarmate het aantal webshops voor particulieren en bedrijven groeit, neemt de bevoorrading van winkels in winkelcentra af en verplaatst het goederenvolume zich naar zeer hoog geconcentreerde goederen overslagpunten zoals de XXL warehouses. Voordeel: super geoptionaliseerde uitrij- routes met een hoge stoppengraad mogelijk. Deze dozen waren vroeger de kleine dozen van de groothandels. Die kleinere dozen zijn opgeheven of staan leeg. Het is gewoon een verplaatsing. Een wolkenkrabber is ‘men’ ook tegen. dan gaat het ook om horizonvervuiling. Die dozen zijn gewoon nodig en worden als het goed is zo dicht mogelijk bij grote wegen, havens en stations gerealiseerd. Misschien moeten we ze het uiterlijk geven van een Kerk, dan zal het minder weerstand oproepen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.