Daifuku werd in de dertiger jaren opgericht en draagt de huidige naam sinds 1984. ‘Dai’ verwijst naar het Japanse woord voor ‘groot’ en ‘fuku’ staat voor Fukuchiyama, de plaats bij Osaka waar het bedrijf zijn tweede productielocatie opende. Daifuku noteerde over 2018 een omzet van omgerekend 3,7 miljard euro, circa veertien procent meer dan een jaar eerder.
Het Duitse SSI Schäfer staat met een jaaromzet van dik 2,8 miljard euro op de tweede plaats en het podium wordt gecompleteerd door Dematic. Dit Amerikaanse bedrijf behaalde een omzet van dik twee miljard euro.
Grootste stijger
Knapp is de grootste stijger. De Oostenrijkers stonden vorig jaar op de elfde plaats en staan nu, met een omzet van circa 895 miljoen euro, zevende. “Vorig jaar was een heel goed jaar en de vooruitzichten voor de lange termijn zien er ook goed uit”, reageert Knapp-directeur Kevin Reader.
Vanderlande is het enige bedrijf uit Nederland dat in de top twintig terug te vinden is. Met een omzet van bijna 1,4 miljard euro staat men op de vijfde plaats. Vanderlande levert onder meer de bagagesystemen die op veel vliegvelden te vinden zijn. In totaal is de omzet van de bedrijven uit de top twintig ten opzichte van 2017 met twaalf procent gestegen.
De top twintig:
- Daifuku, Japan
- SSI Schäfer, Duitsland
- Dematic, Verenigde Staten
- Honeywell, Verenigde Staten
- Vanderlande, Nederland
- Murata Machinery, Japan
- Knapp, Oostenrijk
- Beumer, Duitsland
- Swisslog, Zwitserland
- Material Handling Systems, Verenigde Staten
- TGW, Oostenrijk
- Witron, Duitsland
- Kardex, Zwitserland
- Bastian Solutions, Verenigde Staten
- Elettric 80, Italië
- System Logistics, Italië
- DMW&H, Verenigde Staten
- Viastore, Duitsland
- Lödige, Duitsland
- Stöcklin, Zwitserland
Lijst lijkt me verouderd. Toyota (niet genoemd, wel groot) kocht Vanderlande en Bastian uit de VS. Zouden sameen op een hogere plaats komen.