Pakketkluizen nemen een vlucht in Nederland. Denk aan Instabox dat redjepakketje overnam en recent nog de pakketkluizen deal tussen Albert Heijn en bol.com. Nu investeert ook DHL extra in deze last mile vorm.
DHL Parcel neemt de exploitatie van Smartmile’s netwerk van pakketautomaten in Nederland over en gaat twaalf maanden experimenteren met de Smartmile-software.
Duurzamere last mile DHL
De deal moet moet de last mile van DHL Parcel, dat ook hard bouwt aan zijn City hub netwerk, duurzamer en efficiënter maken. Door de toevoeging van de pakketkluizen verwacht DHL het aantal stops en ritten in de hele keten van pakketbezorging te verminderen.
85 pakketkluizen
DHL krijgt door de deal 85 pakketautomaten tot zijn beschikking. In combinatie met het in licentie gebruiken van de Smartmile-software, kan DHL haar innovatietempo in Nederland verder versnellen. De bijbehorende software verbindt elk bedrijf dat betrokken is bij de bezorging met dezelfde pakjesautomaten en vernieuwt de bezorging van de deur naar de magazijnen.
DHL geen onbekende met pakketkluizen
DHL heeft al een paar honderd pakketkluizen die draaien op eigen software. De 85 Smartmile lockers zijn een aanvulling op het DHL-netwerk en zullen gedeeld worden met DHL Express en waarschijnlijk nog meer. Het experiment van 12 maanden zal bepalen of DHL de software van Smartmile in licentie gaat gebruiken voor een groter deel van het eigen kluizennetwerk. “We zien pakketkluizen als een belangrijke last mile-optie in de hele distributieketen. Wij zien het Smartmile-netwerk als onderdeel van onze groeistrategie op dat gebied”, zegt Pieter de Vree, directeur retail bij DHL.
Smartmile
Smartmile bezit 150 pakketkluizen in Finland en is bezig de eerste Smartmile Hubs op de Duitse markt te lanceren om ook daar een duurzaam bezorgecosysteem te bouwen. In Nederland bouwde de startup een netwerk van 85 pakjesautomaten.