Ga naar hoofdinhoud

Deze ‘innovatieve’ techniek moet veiligheid in magazijnen vergroten

Foto: Daniel Viol/Fraunhofer IWS

Geen ongelukken in magazijnen is een utopie. De kans op ongelukken verkleinen is dat niet. Een nieuw ontwikkelde sensortechniek op heftrucks moet de die kans nog verder terugdringen.

Magazijnen worden groter en de werkdruk hoger. Twee feiten die de kans op ongelukken laten toenemen, ondanks talrijke veiligheidsmaatregelen die er al zijn en worden getroffen. Daar komt nu een nieuwe techniek bij: optische sensoren op industriële trucks. In samenwerking met BASF en Kinotex Sensor heeft het Fraunhofer Application Center for Optical Metrology and Surface Technologies AZOM prototypes ontwikkeld die de veiligheid tijdens de dagelijkse werkzaamheden moeten verhogen.

Sensor heftrucks

Peter Hartmann, directeur van Fraunhofer AZOM: “Ons systeem is ontworpen om gebruikers te beschermen tegen geplet te worden door machines, vooral in het gebied rond hun voeten. Om dit te bereiken heeft ons onderzoeksteam een speciale nabijheidssensor ontwikkeld die detecteert wanneer een bestuurder zich te dicht bij de gevaarlijke zone voor een voertuig bevindt, en dan op de rem trapt.”

BASF test

BASF stelde voor het onderzoek twee pallettrucks ter beschikking. “Elke dag rijden er honderden industriële trucks rond in onze fabrieken en magazijnen. Door samen te werken met het Fraunhofer Application Center willen we veiligheidstechnologie in onze voertuigen integreren, zodat we onze werknemers nog beter kunnen beschermen”, zegt Dr. Christian Fischmann, die bij BASF SE in Ludwigshafen.

Zie ook
Zo zorgt Ceva Logistics voor een veilig magazijn

Laserpulsen en sensoren werken samen

Laserpulsen worden uitgezonden met een bepaalde lengte en afstand ertussen en weerkaatsen vervolgens tegen obstakels, een proces dat informatie oplevert over hoe ver objecten verwijderd zijn. Een echte innovatie in het systeem is het vermogen om informatie uit meerdere richtingen in de ruimte te combineren en continu een waaiervormig gebied rond een pallettruck te bewaken, aldus de initiatiefnemers.

Het signaal van een tweede optische sensor die op druk reageert, wordt verwerkt aan de hand van de informatie over de afstand tot objecten – iets wat is bereikt dankzij de samenwerking met Kinotex. De sensor, die voelbaar is, kan het voertuig stoppen en automatisch iets naar achteren bewegen, zodat de bestuurder niet geplet wordt. Dit vermogen om pallettrucks achteruit te laten rijden in reactie op een nabijheidssensor is een uniek verkoopargument van de nieuwe veiligheidstechnologie, die door medewerkers van BASF is getest.

Fabrikanten tonen reeds interesse

Christopher Taudt, groepsmanager Oppervlakte Metrologie bij Fraunhofer AZOM: “Momenteel werken we aan het idee om de sensoren te integreren in een soort achteraf te monteren sensorstrip in plaats van ze tot een vast onderdeel van het voertuig te maken. Op die manier zouden ze kunnen worden toegevoegd aan alle soorten voertuigen van een hele reeks fabrikanten.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.