Linde Material Handling breidt zijn robotica-portfolio uit met de autonome reachtruck R-matic. Dit magazijnvoertuig transporteert goederen op pallets tot 1.6 ton volautomatisch naar hoge stellingen, en kan ze daar tot een hefhoogte van tien meter zelfstandig opslaan en ophalen. Deze reachtruck is in staat om 24 uur per dag zelfstandig te werken.
De R-matic is een intelligente aanwinst voor de Robotics productfamilie van Linde. De reachtruck kan werken met een maximale capaciteit van 1.6 ton, 24 uur per dag, zonder pauze te nemen. Het voertuig kan de gevraagde goederen in de stellingen opslaan en ophalen en zorgt ook voor een permanente aanvoer naar de werkplekken. Naast heffen en dalen rijdt de reachtruck automatisch dankzij de geo-navigatie. Een navigatielaser scant de omgeving permanent in een straal van 360 graden om zichzelf te oriënteren in het warehouse. De truck rijdt met een snelheid van maximaal 2.5 meter per seconde. De sensoren op de trucks zorgen er voor dat de pallets altijd veilig en op het juiste punt worden neergezet of opgenomen. Een andere sensor op de vorkdrager voorkomt dat er gevaar ontstaat door overhangende ladingen. De truck herkent via driedimensionale camera’s waar de goederen in de stelling geplaatst moeten worden en kalibreert de positie van de vorken met behulp van de sideshift. De trucks komen het beste tot hun recht in industriële bedrijven met een hoge mate van automatisering, zoals fabrikanten van auto’s en bulkgoederen.
Veilig autonoom werken
Bij eenvoudige toepassingen kan de truck ‘standalone’ werken, dus zonder te zijn gekoppeld aan IT-bedrijfssystemen. Rij-instructies worden dan rechtstreeks ingevoerd via het touchscreen op het voertuig of via een communicatiebox. Bij geavanceerde toepassingen communiceren de automatische voertuigen door middel van interfaces met andere machines en installaties of rollenbanen. Volautomatische voertuigen zorgen volgens Linde voor een hoge betrouwbaarheid, zorgvuldigheid en veiligheid: schadegevallen kunnen worden beperkt tot een minimum beperkt, omdat ongevallen door menselijke fouten kunnen worden uitgesloten. Geautomatiseerde processen zorgen tevens voor meer transparantie en helpen om de bedrijfsprocessen te optimaliseren. “We gaan er vanuit dat de R-matic zichzelf binnen twee jaar terugverdient, als je met twee of drie ploegen werkt”, aldus Philipp Stephan, productmanager bij Linde Robotics.
Uitwisseling gegevens
Bij een grotere vloot aan wagens wisselt de centrale besturing van de R-matic gegevens uit met het WMS of ERP pakket van het bedrijf. De software beheert binnenkomende opdrachten, stuurt opdrachten naar de voertuigen, inclusief de optimale route, krijgt feedback binnen van de voertuigen en regelt het verkeer door voor aansturing van de trucks te zorgen.