Ga naar hoofdinhoud

Combilo kiest voor pushback stellingen met trolleys


Importeur en exporteur van groenen en fruit Combilo heeft pushback stellingen met trolleys van Dexion aangeschaft, omdat het bedrijf door een toename in de handel van bestaande en nieuwe productgroepen moest uitbreiden. Naast in- en overslag van AGF, verpakt Combilo de producten ook in haar magazijn.

Combilo had al ervaring met inrijstellingen. Dit opslagprincipe is erg arbeidsintensief en de beladingsgraad vaak laag. Vanwege die redenen vond Combilo inrijstellingen niet geschikt voor de nieuwe koelcellen. De opgeslagen producten moeten conform de gestelde eisen snel en eenvoudig traceer- en bereikbaar zijn. De traceerbaarheid is geregeld door elke binnenkomende partij een barcode sticker mee te geven. De snelle bereikbaarheid is gegarandeerd door gebruik te maken van een bijzonder stellingsysteem.

Sneller werken

De opslagmethode (LIFO) is in de basis nog steeds hetzelfde als een inrijstelling, echter, er kan nu per niveau makkelijker en sneller worden in- en uitgeslagen. De trolleys rijden namelijk op basis van gravitatie richting de orderverzamelaar als de voorste pallet wordt weggenomen. De heftruck hoeft dus alleen vanuit het gangpad de goederen in- en uit te slaan en niet zoals bij inrijstellingen, de stelling in te rijden met de heftruck. Ook zijn de pushback kanalen niet te diep gemaakt; de stellingen zijn 4 of 5 trolleys diep. Dit resulteert in opslag van 4 of 5 blok- of europallets per kanaal. Voordeel is dat de goederen per partij van de diverse leveranciers in aparte kanalen kunnen worden opgeslagen. Zo kan Combilo op het bovenste niveau de producten van leverancier A kwijt en op de onderste twee niveaus de producten van leverancier B.

Bedieningsvinnen

Om voorbereid te zijn op de toekomst, raadde Dexion aan om de palletbelasting te verhogen van 1.200 kg. naar 1.400 kg. Hierdoor kan op ieder niveau citrusfruit worden opgeslagen, zonder dat men hoeft na te denken wáár dit in het magazijn wel of niet kan. De trolleys zijn bovendien dieper gemaakt; 1.050 mm. Dit is ‘slechts’ 50 mm langer, maar zorgt ervoor dat pallets met overbloezing gewoon kunnen worden opgeslagen en de kans op schade wordt gereduceerd. De vorm van de trolley zorgt ervoor dat de pallets horizontaal staan, dit voorkomt beschadigingen en het naar voren vallen van de belading. De gekleurde ‘bedieningsvinnen’ zorgen ervoor dat de operator kan zien hoeveel pallets zich in een opslagkanaal bevinden. Tevens kan de operator deze vinnen gebruiken om een volgende pallet, zonder dat de pallets of belading elkaar raken, in de stelling te plaatsen.

Aanrijdschade voorkomen

In de ontwerpfase werd door Dexion ook rekening gehouden met de masthoogte van de heftruck. De onderste pallets staan gewoon op de bouwkundige vloer en de heftruck mag maar een bepaalde masthoogte hebben om die pallets probleemloos te kunnen bereiken. Door een goede engineering kwam Dexion met de meest optimale hoogte-indeling van de pushback stellingen. De pushback stellingen zijn voorzien van stijlbeschermers, een beschermrail over de gehele diepte van het kanaal en aan de achterzijde is het grondniveau voorzien van hoeklijnen. Op deze manier wordt aanrijdschade zoveel als mogelijk voorkomen. De frames en liggers, de rails en trolleys zijn geheel vervaardigd van pre-gegalvaniseerd  staal. Als resultaat beschikt Combilo nu over een koelcel met pushback stellingen, geschikt voor de opslag van circa 2.000 blokpallets.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.