Coca-Cola stond voor de uitdaging het laadproces af te stemmen op versnelde warehouse processen. MotracLinde kwam met dé oplossing.
Door een samenwerking aan te gaan met firma Durwen voor voorzetapparatuur en Zetes voor scanoplossingen is de handelingssnelheid in het distributiecentrum in Dongen met zes minuten per vrachtwagen toegenomen. “Per dag bedraagt de winst 25 tot 30 uur”, aldus Kees Kroes, Manager Logistics-Warehouse-Transport bij Coca Cola Enterprises Nederland. De productievestiging van Coca-Cola in Nederland (Dongen) bevoorraadt de distributiecentra van de grote supermarktketens, de kleinhandel en horecazaken in heel Nederland. Het bedrijf produceert 24 uur per dag, zes dagen per week, in teams van 20 werknemers. Per ploeg worden er gemiddeld tussen de 50 à 80 vrachtwagens geladen.
Werkwijze
Pallets met dranken worden ingepakt, gelabeld met barcode en via een transportband aangevoerd voor pick-up. Dit gebeurde voorheen door in totaal 16 heftrucks die de pallets op de juiste vrachtwagens laden. De heftrucks konden tot drie pallets laden, maar slechts twee pallets automatisch scannen. De heftruckchauffeur moest de derde pallet met de hand scannen. Doordat hij/zij hiervoor uit de heftruck moest stappen leidde dit tot gevaarlijke situaties en tijdverlies. Een nieuw scanproces was nodig.
Scanners
De scanners scannen bij het aanrijden van pallets meteen de labels. Dit is mogelijk doordat de scanners door de beweeglijkheid zowel in de breedte als hoogte lezen. Vervolgens krijgt de heftruckchauffeur een melding met het nummer van de vrachtwagen waarop de pallets geladen moeten worden. Alle data wordt automatisch doorgestuurd naar het SAP-systeem van Coca-Cola. Dit zorgt voor verder foutloos transport naar de vrachtwagens.
Gefaseerd
Coca-Cola ging in twee fasen op zoek naar nieuwe heftrucks; in de eerste fase werden de heftrucks uitgerust met speciaal ontwikkelde voorzetapparatuur, zodat meer pallets tegelijkertijd vervoerd konden worden. In fase twee werden alle pallets automatisch gescand. MotracLinde bedacht, in samenwerking met Zetes, een uniek scan systeem op Linde heftrucks, waarbij ook nieuwe voorzetapparatuur ontworpen werd. Met het nieuwe systeem kan één type heftruck tot drie euro- en blokpallets dragen, maar ook twaalf dolly’s. Iedere Linde heftruck is uitgerust met drie beweeglijke, zeer robuuste scanners en sensoren vooraan, welke voorzien zijn van een roestvrijstalen beschermkap.
Heftruckvlootreductie
Doordat de drankenproducent nu productiever is en de Linde heftrucks multi-inzetbaar zijn, volstaan minder trucks voor dezelfde hoeveelheid werk. De vloot is in de eerste fase met 15 procent gereduceerd. “Zonder dat het gevolgen heeft voor onze productiviteit, is de intensiviteit van ons intern transport gedaald. Het laadproces is met zes minuten tijdswinst per vrachtwagen aanzienlijk toegenomen. Ook de veiligheid van het laadproces is er, als grote prioriteit, intussen op verbeterd. De chauffeur van de heftruck moet bij het oppikken van drie pallets immers niet langer uitstappen om de derde pallet manueel te scannen. Het aantal ongevallen is daardoor tot een absoluut minimum gedaald.”