Aan het water in de Hemhaven van Amsterdam, slechts twee kilometer verwijderd van de Amsterdamse binnenstad en op steenworp afstand van Zaandam, staat het indrukwekkende meerlaagse logistieke centrum. Strategisch gelegen met directe toegang tot de ringweg A10 en het Noordzeekanaal.
Cityhub Amsterdam
Het gebouw bestaat uit zes bouwlagen met vier etages voor 125.000 m2 productie-, opslag -en distributieruimte, 1600 (overdekte) parkeerplekken voor auto’s, bestelbussen, bak- en vrachtwagens en 200 laad- en losperrons. De vijfde en zesde etage is gereserveerd voor 11.000 m² riante kantoorruimtes met doorlopende glaspuien die een fantastisch uitzicht bieden op Amsterdam aan de ene zijde en Zaandam aan de andere kant.
Potentiële huurders
Toekomstige gebruikers, variërend van e-commerce partijen, pakketdiensten, retailers en bedrijven uit de bouw, horeca en foodsector, kunnen hier ruimtes huren vanaf 2500 m2 en flexibel inrichten voor de gewenste logistieke activiteiten: opslag en/of crossdocking, Value Addes Logistics of een hybride variant.
Huurders ho maar
Maar maanden nadat de cityhub is opgeleverd blijkt het vinden van huurders een probleem. Walther Ploos van Amstel, Lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam weet waarom het niet wil vlotten met het vinden van huurder; ambtelijk getreuzel en angst.
Samenwerken blijft lastig
Samenwerken met andere bedrijven op een grote cityhub stelt eisen aan de operaties die je er uitvoert (veiligheid, zit je elkaar niet in de weg, geurtjes), beveiliging, goede en veilige datanetwerken en een huishoudelijk reglement. De ruimte op cityhubs is schaars en je wilt conflicten voorkomen. Wie wil je graag als buren hebben en wie juist niet? Een goede buur is beter dan een verre vriend. Dat is een eerste struikelblok, stelt hij in een blog op zijn eigen website.
Spelregels Amsterdam
Ambtelijk getreuzel is en andere reden waarom huurders moeilijk zijn te porren voor het concept. ‘Amsterdam wil autoluw worden, maar dat gaat tergend langzaam. Het bedrijfsleven weet nog steeds niet waar ze aan toe zijn. Het is wachten wat de nieuwe Amsterdamse agenda ‘Stedelijke logistiek’ hier gaat brengen en welke visie de wethouder heeft op de toekomst van stadslogistiek in Amsterdam. Die had er al lang moeten zijn. Ook zijn de Amsterdamse zero emissie zones nog steeds niet vastgesteld en weten we niet hoe in de toekomst de gemeente omgaat met gewichtsbeperkingen. Het bedrijfsleven wacht terecht nog even af of de stad echt op slot gaat… en vooral wanneer, hoe en waar.’
Directeur Ronald Dasbach zegt in FD alle tijd te hebben en die tijd ook te nemen. Er zijn volgens hem gesprekken met vijftien potentiële huurders. Alleen de bouwhub van VolkerWessels huurt nu ruimte.