Ceva Logistics heeft een reputatie op het gebied van robotisering van het warehouse. Na de implementatie van Autotore had Ceva in 2019 de primeur door als eerste dienstverlener de Locus Robots (dat grootste groeiplannen heeft) in te zetten in Europa. Inmiddels rijden de tientallen Locus bots al 2,5 jaar hun rondjes in het warehouse in Roosendaal.
Een jaar later kwam daar de Skypod van Exotec bij; een kruising tussen een shuttle en een robot. (de eerste implementatie van Skypod buiten Frankrijk)
Geek+ robots
Sinds enkele maanden heeft Ceva, dat recent Ingram Micro inlijfde, de Chinese robotoplossing van Geek+ actief in zijn dc in het Belgische Grobbendonk. Deze automobiele robots moeten Ceva Logistics helpen de operatie efficiënter te maken en klaar te zijn voor toekomstige marktontwikkelingen, stelt Gerard de Boer, hoofd innovatie Benelux bij Ceva Logistics.
27 robots
Ceva heeft in Grobbendonk 27 robots rondrijden. De Geek+ robots kunnen transporteren stellingen vol goederen naar orderpickers. Iedere robot kan 800 kilo transporteren. De Boer: “We kijken per situatie en klant wat de beste oplossing is. Het voordeel van dit systeem is dat we niet afhankelijk zijn van bakmaten 60-40 cm zoals bij bijvoorbeeld Autostore of Skypod. Het maakt ons voor deze klant meer flexibel en dus meer efficiënt. De Boer en zijn team zijn niet blind ingestapt in het systeem. Ceva heeft de robots al getest in Australië. Omdat de ervaringen positief waren, is het systeem nu overgeheveld naar Europa.