Ga naar hoofdinhoud

Bausch Health winnaar Veiligste Magazijn van 2018


Het magazijn Bausch Health in Schiphol-Rijk heeft bij de uitreiking van de Prijs Veiligste Magazijn het goud in de wacht gesleept. De distributeur van oogzorgproducten kreeg van de vakjury de voorkeur boven de magazijnen van Vistaprint (zilver), Jumbo Supermarkten (zilver) en Pon Logistics (brons).

De prijs werd uitgereikt tijdens de Dag van het Magazijn op 8 november. Bausch Health is het magazijn dat veiligheid het best heeft verankerd in de dagelijkse operatie. De winnaar van het goud ontving daarvoor de cheque van 1000 euro. Bausch Health levert oogzorgproducten zoals contactlenzen en lensvloeistoffen. In een deels geautomatiseerde operatie worden dagelijks ruim 15.000 orders verwerkt.

Dertig nationaliteiten

Jeroen Brinkhuis  van Bausch Health gaf alle eer aan de medewerkers in het magazijn: “Wij hebben een magazijn met dertig nationaliteiten op de vloer. Die mensen maken het verschil. Zij zijn de mensen die onveilige situaties melden, die elkaar aanspreken op onveilig gedrag en die meewerken aan verbetertrajecten”, aldus de manager facilities en EHS+S van Bausch Health. “Maar veiligheid is nooit af. Deze prijs geeft de boost om nog harder aan de slag te gaan met veiligheid.”

Safe Home Safe

Eén van de veiligheidsprojecten die de jury roemde in de toelichting, is Safe Home Safe. “Uiteraard willen wij dat iedereen aan het eind van de dag veilig naar huis gaat. Maar daarbij stopt het niet was ons betreft. Wij willen dat alle medewerkers het veiligheidsbewustzijn meenemen naar huis. Als dat lukt, weten we dat zij intrinsiek gemotiveerd zijn om veilig te werken”, vertelt Brinkhuis, die zijn medewerkers ook op de proef stelt. “De leden van het managementteam vertonen soms opzettelijk onveilig gedrag. Als iemand ons daarop aanspreekt, krijgt hij direct een beloning. Dat is immers het gedrag dat wij willen zien.”

Veilig gedrag

De Koster prijst niet alleen Bausch Health, maar ook de winnaars van het zilver en brons die eveneens met een cheque naar huis gingen. “Wij zien vaker dat het management veiligheid hoog op de agenda heeft staan. Maar de kunst is om dat veiligheidsbewustzijn over te dragen op de mensen op de vloer. En om vervolgens dat veiligheidsbewustzijn te vertalen in veilig gedrag. Met name die laatste stap is allesbehalve vanzelfsprekend. Alle vier genomineerden onderscheiden zich op dit vlak van de andere bedrijven in Nederland.”

Behalve de factor mens zijn ook de factoren techniek en omgeving bepalend voor de veiligheid op de werkvloer. Bausch Health heeft ook daarin geïnvesteerd. “We hadden aanvankelijk een looppad midden door het magazijn. Dat leidde tot veel oversteekplaatsen, 25 in totaal. We hebben een verkeersplan geïmplementeerd, waarbij dat looppad is verlegd richting de muur. Nu zijn er nog maar twee oversteekplaatsen, die ook nog  eens zijn afgeschermd met een klaphek. Tegelijkertijd hebben we de kantoormedewerkers getraind in veilig gedrag: draag veiligheidsschoenen, trek een veiligheidshesje aan en maak oogcontact met heftruckbestuurders.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.