In de Vlaamse stad Mechelen werd vorige week een test uitgevoerd met een autonoom voertuig dat pakketjes bezorgt. Het experiment is een initiatief van VIL, een innovatieplatform voor de logistieke sector in België.
In het Mechelse centrum werden enkele scenario’s gesimuleerd. Het voertuig legde daarbij volledig autonoom een traject af van enkele uren in de binnenstad. Onderweg stopte het voertuig om pakjes af te leveren. Uit onderstaande video blijkt wel dat het wagentje tijdens zijn bezorgritje veel bekijks trok:
Meerwaarde stadbelevering
Uit de test moet blijken of zelfrijdende voertuigen een meerwaarde kunnen bieden bij belevering in Belgische stadskernen. VIL analyseert aan welke randvoorwaarden er moet worden voldaan om deze autonome voertuigen efficiënt in te zetten binnen logistieke trajecten, zoals pakketbelevering. Mogelijke voordelen zijn hogere efficiëntie van aan- en afleveringen door betere belading, flexibele routeplanning en 24/7-beschikbaarheid. Bovendien kunnen deze voertuigen een duurzaam alternatief zijn voor bestelwagens die dagelijks pakjes leveren in de steden. Het was de eerste keer dat er in België een zelfrijdend voertuig getest werd voor last mile belevering in een stad. Voorlopig blijft het bij een test, want er is nog geen wettelijk kader voor ingericht.
Easymile
Voor de test werd er proefgereden met een elektrisch voertuig van het Franse bedrijf Easymile ingezet. Dit voertuig rijdt al in diverse Europese steden met passagiers, maar het ontwerp biedt ook mogelijkheden voor pakketbezorging. De wagen rijdt volledig autonoom en past zijn snelheid aan de omgeving aan. Doorgaans zal dit neerkomen op zo’n 8 kilometer per uur. Met geluidssignalen worden mensen gewaarschuwd die zich in omgeving van het voertuig bevinden.
• Fotoserie