Autonome pakketbezorging staat op het punt booming te worden. Niet raar dat DHL investeert in drones. Ook Walmart zet al jaren in op levering per onbemand vliegtuig. Dichterbij huis is het PostNL dat test met dronetechnologie voor de bezorging van medische producten. PostNL doet dat samen met het Erasmus Ziekenhuis in Rotterdam, Sanquin en de ANWB (operator van de drone).

Miljarden business in 2030
Een nieuw rapport voorspelt dat de adoptie van drones en zelfrijdende bestelauto’s zoals de Einride Pod die DB Schenker test in Zweden. Volvo trucks heeft de Vera gelanceerd. DFDS gebruikt de autonome truck in de haven van Göteborg.
De markt zal rond 2030 zo’n 4,9 miljard dollar bedragen, eind 2021 was dat 860 miljoen dollar, meldt Freightwaves dat zich baseert op onderzoek van adviesbureau MarketsandMarkets.
Het gebruik van autonome voertuigen, ongeacht het platform, zou de last-mile bezorgkosten voor de detailhandel met 80% tot 90% kunnen verlagen, stelt het rapport.
Lees ook
Robot als boodschappenbezorger: Spar test het
Versnelling acceptatie autonome bezorging
Volgens MarketsandMarkets draagt de wereldwijde corona pandemie bij aan de versnellende acceptatie en vooruitgang naar autonome levering. “Leveranciers implementeren autonome middelen zoals drones en robots om de goederen aan de klant te leveren zonder enige menselijke tussenkomst”, dat onder meer te maken heeft met het oplopende personeelstekort en -kosten.

Aanbieders autonome voertuigen
Het aantal aanbieders neemt dan ook flink toe. Bekende namen en koplopers zijn: Nuro, Einride, Elroy Air, Vecna Robotics, Uber, Serve Robotics en Starship Technologies dat de start up fase al lang voorbij is., Amazon, Kiwi Campus, Zipline, United Parcel Service, Wing, Flirtey en Aerodyne Group.
VS koploper
Noord-Amerika en de V.S. In het bijzonder zal het in deze periode het voortouw nemen, zegt Markets and Markets, waarbij wordt opgemerkt dat investeringen door de overheid en particuliere bedrijven de vooruitgang in autonome last-mile-oplossingen sneller stimuleren dan andere delen van de wereld. Vorig jaar stortten venture capital-bedrijven 24,3 miljard dollar in supply chain-bedrijven, ongeveer de helft daarvan ging naar last-mile-bezorgbedrijven, volgens een recent Business Insider-artikel.