De werkdruk in de distributiecentra van Albert Heijn zijn ‘ziekmakend’ hoog. Dat concludeerde FNV en CNV vorig jaar. Albert Heijn gaat er nu iets aan doen.
Maatregelen Albert Heijn
Vanaf 1 juli zijn de prestatienormen in de distributiecentra van Geldermalsen en Zwolle verlaagd, en vanaf 8 juli zijn deze aanpassingen doorgevoerd in de andere centra, aldus FNV.
Het bedrijf werkt momenteel aan een nieuwe norm, in samenwerking met arbodeskundigen.
Te hoge werkdruk Albert Heijn
Lennart Rietman, woordvoerder van FNV, op Distrifood.nl: “De werkdruk in de distributiecentra van Albert Heijn was lange tijd zo hoog dat veel medewerkers ziek werden. Albert Heijn gebruikte een ondoorzichtig algoritme om te berekenen hoeveel colli een medewerker per uur moest verwerken. Deze prestatienorm leidde tot enorme werklasten, waarvan de basis onbekend was voor de werknemers, maar waarop zij wel werden beoordeeld.”
Prestatienorm
FNV beschouwde deze situatie als onredelijk, ongezond en onveilig. Rietman vervolgt: “We zijn hierover in gesprek gegaan met Albert Heijn. Het bedrijf heeft nu toegezegd de prestatienormen te verlagen. Daarnaast wordt er gewerkt aan een nieuwe norm, opgesteld met hulp van arbodeskundigen, wat ook een van onze eisen was.”
FNV heeft deze verandering samen met de uitzendkrachten gerealiseerd. Veel van deze krachten sloten zich aan bij de vakbond en waren bereid te staken.
In november vorig jaar presenteerden vakbonden FNV en CNV de resultaten van een werkdrukonderzoek onder medewerkers van de distributiecentra van Albert Heijn. Uit dit onderzoek bleek dat de werkdruk zo hoog was dat veel medewerkers ziek werden.