Ga naar hoofdinhoud

40 jaar Element Logic: Van bescheiden start tot wereldwijde speler


Element Logic bestaat 40 jaar. Wat in 1985 begon als een kleinschalig Noors bedrijf, is uitgegroeid tot een wereldwijde speler.

De broers, Kjell en Dag-Adler Blakseth, deelden een droom: magazijnprestaties optimaliseren en bedrijven efficiënter maken. Met een focus op innovatie en praktische oplossingen legden zij de basis voor wat vandaag een toonaangevende speler in magazijnautomatisering is.

Beginjaren Element Logic: eenvoudige oplossingen, grote ambities

De reis van Element Logic begon met eenvoudige maar effectieve methoden, zoals software die gebaseerd was op een stopwatch en het handmatig tellen van stappen van magazijnmedewerkers. Hun aanpak was gedurfd maar praktisch, en deze focus op efficiëntie vormt nog steeds de kern van het bedrijf.

Doorbraak: samenwerking met AutoStore

In 2003 kwam het bedrijf op een keerpunt toen Kjell Blakseth op een beurs Ingvar Hognaland ontmoette, de uitvinder van AutoStore. Met de strategische visie van Dag-Adler besloten de broers in te zetten op dit “gekke robotidee.” Binnen zes maanden was het eerste AutoStore-systeem ter wereld een feit. Inmiddels is Autostore uitgegroeid tot ’s-Werelds meest succesvolle automatiseringsoplossing.

Groeispurt en wereldwijde uitbreiding

Element Logic zelf stond ook niet stil. Onder leiding van de Blakseth-broers groeide het bedrijf c uit tot marktleider in de Nordics en vervolgens tot een Europese pionier. In 2015 realiseerde het bedrijf zijn eerste AutoStore-project buiten Noord-Europa, en tegen 2020 had het de volledige distributierechten voor Europa. Recentelijk breidde Element Logic zijn activiteiten verder uit naar de Amerika’s en de regio Azië-Pacific.

“Toen we Element Logic 40 jaar geleden oprichtten, was onze visie simpel: magazijnprestaties optimaliseren door innovatie en efficiëntie. Vandaag ben ik trots op hoe onze gedurfde ideeën en betrouwbare oplossingen hebben bijgedragen aan een wereldwijd succesverhaal.”
Dag-Adler Blakseth, mede-oprichter en voorzitter van de raad van bestuur

Toekomst Element Logic

Terwijl Element Logic stilstaat bij vier decennia van groei, richt het bedrijf zich ook op de toekomst. Door ruimte-efficiëntie te optimaliseren, verspilling te verminderen en emissies te minimaliseren, helpt Element Logic klanten bij het verkleinen van hun ecologische voetafdruk. Innovaties in AI en datagestuurde software staan daarbij centraal.

, blikt vooruit: “Onze reis vereist moed, passie en betrouwbaarheid – waarden die ons definiëren. Terwijl we blijven groeien en ons aanpassen, zullen we ervoor zorgen dat Element Logic de komende decennia een toonaangevende rol speelt in de industrie.”
Ankush Malhotra, CEO van Element Logic Group



Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.