Ga naar hoofdinhoud

2024: voorspelbaarheid, digitalisering en duurzaamheid worden nog belangrijker


2024 wordt het jaar van slimme technieken, digitalisering en nog meer focus op duurzaamheid. Dat is de overtuiging van een viertal leidende bedrijven in de business.

In 2024 zou de vraag van consumenten kunnen toenemen. Daarom is het des te belangrijker om hierop voorbereid te zijn. Hoe verder digitalisering en automatisering gaan, hoe beter. Innovatie is geen doel maar dient efficiëntie, duurzaamheid en veerkracht, stelt DHL Freight in zin prognose voor het komende jaar.

Digitalisering

Voor dienstverleners in de logistieke sector blijft het essentieel om transporten met een vooruitziende blik te plannen, optimaal gebruik te maken van de bestaande vrachtcapaciteit en inefficiënties te elimineren. Dit is alleen mogelijk met uitgebreide digitalisering. In 2024 is het dus, net als in 2023, belangrijk om de weg naar digitalisering in te slaan of consequent voort te zetten, aldus DHL.

Visibility

Zebra Technologies ziet toenemende kansen en noodzaak in het automatiseren van de logistieke business. Mede doordat er meer markten sneller bediend moeten worden en vanwege de aanhoudende personeelstekorten. Slimme technologie kan daarbij helpen, ook in de supply chain: door de exacte locatie van elke zending realtime te bepalen, wordt het eenvoudiger om arbeid en vraag op elkaar af te stemmen en klanten vooraf te informeren over aankomende zendingen.

RFID

Het is noodzakelijk dat wereldwijde supply chain-leiders intelligente technologieën net zo snel online krijgen als aanbieders van oplossingen die de implementaties kunnen ondersteunen. Waaronder AI/machine learning, RFID en elektronische dataloggers.
De snelst groeiende trend is volgens Zebra het uitbesteden aan flexibele, op uurbasis werkende (Uber-achtige) bezorgers. Verzenden vanaf de winkel, verzenden vanaf de productie of distributie (dropshipping) en nieuwe manieren van transport om aan de consument te leveren (bakfietsen, elektrische voertuigen) zullen het traditionele, op bestelwagens gebaseerde, last-mile bezorglandschap uitbreiden.

Voorraadbeheer

Manhattan benadrukt de focus op voorraad. Die moet en kan beter. Uit recent onderzoek van Manhattan bleek dat retailers slechts 70% van de tijd een actueel inzicht hebben in de voorraad in winkels en binnen hun distributienetwerk.
Radio-frequency identification (RFID) kan hier een belangrijke rol spelen. Het kan voorraadtracering en replenishmentprocessen automatiseren en ervoor zorgen dat producten altijd beschikbaar zijn.

Een slimmere, snellere en schonere supply chain speelt een cruciale rol in het succes van een wendbaar, naadloos en snel systeem. Technieken als GenAI, machine learning en automatisering spelen hierbij een belangrijke rol.

Duurzaamheid

Het thema duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor e-commercespecialisten. Dat constateert naast Manhattan ook Sparck Technologies, Kleinere verpakkingen zijn een belangrijk onderdeel van de oplossing aldus de verpakkingsspecialist. Het is niet een kwestie van willen, maar moten binnenkort.  De Europese Commissie werkt aan wetgeving om verpakkingsafval en -volumes te verminderen.

Meer op maat verpakte goederen, is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de klantervaring. En laat dat nou net een topprioriteit zijn voor veel verzenders, stelt Sparck.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.