In 2021 opende Crocs in Dordrecht een nieuw distributiecentrum van 40.000 vierkante meter. Dat is ruim drie keer zo groot als het vorige distributiecentrum in Rotterdam. “Dat pand was vanwege de snelle groei van het Crocs-merk te klein geworden. Ruimte voor uitbreiding hadden we daar niet”, vertelt Dennis Boor, vicepresident distribution & logistics bij Crocs. “In Dordrecht beschikken we nu over een omnichannel-distributiecentrum voor de Europese markt. Hiervandaan beleveren we alle webshopklanten, onze eigen Crocs-winkels en omnibrandretailers.”
Loopafstanden
In Rotterdam beschikte Crocs over een grotendeels manuele operatie. In Dordrecht koos het populaire merk bewust voor automatisering. “Door de toename van het aantal orders werd het steeds lastiger om alle orders op tijd uit te leveren. Onze medewerkers verloren te veel tijd met lopen van de ene naar de andere picklocatie. Wij zijn op zoek gegaan naar een oplossing die de medewerkers zo productief mogelijk laat werken”, vertelt Boor. Die oplossing is gevonden in een goederen- naar-de-mansysteem dat de pickvoorraad naar de medewerkers brengt in plaats van andersom. “Daardoor zijn de loopafstanden tot nul gereduceerd”, weet Boor. “Bijkomend voordeel is dat we minder afhankelijk zijn van de arbeidsmarkt. Het vinden van geschikt personeel wordt een steeds grotere uitdaging. Door te kiezen voor automatisering kunnen wij onze klanten maximale service en snelheid bieden tegen de laagst mogelijke kosten”, vult Pascal Kooren, Sr. Director Distribution & Logistics aan.
Flexibiliteit
De oplossing waarover Boor spreekt, is het FASTPICK-systeem van Vanderlande: een opslag- en orderverzamelsysteem waarin shuttles de in- en uitslag van bakken met pickvoorraad verzorgen. “Het Crocs-team heeft verschillende oplossingen onderzocht, waaronder het Autostore-systeem dat in ons distributiecentrum in de Verenigde Staten is geïnstalleerd. Voor elke oplossing hebben we een apart procescalculatiemodel gemaakt, waarin we rekening hebben gehouden met de kosten per pick, de benodigde capaciteit en de gewenste servicelevels. Vanwege de diversiteit in de orderstromen, van kleine webshoporders tot grote omnibrand- retailorders, bleek een shuttlesysteem de beste oplossing te zijn.” Met name de flexibiliteit van het FASTPICK- systeem sprak het Crocs-team aan. Als de mix van orderstromen verandert, kan zowel de opslagcapaciteit als de orderpickcapaciteit eenvoudig worden uitgebreid zonder de dagelijkse operatie te verstoren. “We hebben de shuttlesystemen van verschillende leveranciers met elkaar vergeleken. Uiteindelijk scoorde de oplossing van Vanderlande het beste in onze businesscase.”
![](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2024/06/bp222-1024x681.jpg)
& Logistics, en Pascal Kooren,
Senior Director Distribution & Logistics.
Black Friday
Het FASTPICK-systeem biedt ruimte aan 53.000 voorraadbakken, voldoende om 17.000 verschillende artikelen op te slaan. Maar liefst 95 shuttles verzorgen de in- en uitslag van de bakken. Daarnaast telt het systeem negen ergonomisch ingerichte werkstations, waar orderpickers klaarstaan om alle orders te verwerken. De verzenddozen worden vervolgens met een POSISORTER gesorteerd op bestemming. Crocs heeft het totale systeem gefaseerd in gebruik genomen. De eerste fase vond opvallend genoeg eind 2022 plaats, kort voordat met Black Friday het piekseizoen begon. “Vanwege Black Friday hadden we voldoende voorraad om het FASTPICK- systeem te vullen. Daarom hebben we besloten om het systeem al tijdens het piekseizoen te gebruiken, zodat we het op intensiteit konden testen. Hoewel het systeem nog niet op maximale capaciteit draaide, hebben we een succesvol piekseizoen gehad”, legt Boor uit.
Capaciteitstest
Na de ingebruikname volgde een lange periode van continu verbeteren. Mensen van zowel Crocs als Vanderlande ebben anderhalf jaar lang als één team gewerkt om de vooraf overeengekomen orderpickcapaciteit te realiseren. “Tijdens het selectietraject hebben we veel tijd en aandacht besteed aan tijdstudies en tests in het testcenter van Vanderlande in Veghel. De prestatienormen die hieruit volgden, hebben we als input gebruikt voor ons procescalculatiemodel en het berekenen van de orderpickcapaciteit”, vertelt Boor. Het team heeft de prestaties tijdens de eerste Black Friday-piek geanalyseerd, waarna de nodige verbeteringen zijn doorgevoerd. Dat proces is elke “‘piekperiode herhaald. “Tot het moment op 12 februari 2024 dat het systeem de capaciteitstest wist te doorstaan”, aldus Kooren.
Tien keer zoveel
De voordelen zijn groot. Omdat de medewerkers van Crocs niet meer langs alle picklocaties hoeven te lopen, verwerken ze nu tien keer zoveel orders dan voorheen in Rotterdam. De opslagdichtheid is verviervoudigd, omdat de brede gangpaden voor de orderpickers met hun pickkarren zijn verdwenen. Voorlopig kan Crocs in Dordrecht vooruit, stelt Boor. “Het systeem is ontworpen op de capaciteit die we nodig hebben volgens het businessplan dat de Europese divisie als onderdeel van het wereldwijde businessplan in 2021 heeft gepresenteerd. In het ontwerp hebben we rekening gehouden met verdere uitbreiding, mocht dat nodig zijn.” Boor kijkt met grote tevredenheid terug op het project en de samenwerking met Vanderlande. “Die is uitstekend. De korte communicatielijnen, de afspraak-is-afspraakmentaliteit, het on-site onderhoudsteam en het hoofdkantoor met alle benodigde expertise op nog geen uur rijden vormen de basis voor een effectieve output, elke dag.”