De Koster is met kennisplatform Material Handling Forum (MHF) de organisator van het seminar ‘people and robots’. Op het seminar op 4 april staat de combinatie tussen mens en robot centraal. Er zal een antwoord worden gezocht op vragen als: wat betekent robotisering voor de medewerkers in het magazijn? Hoe veranderen hun taken? En: hoe kunnen investeringen in robots financieel aantrekkelijker gemaakt worden? Met De Koster, sinds 1995 professor of Logistics & Operations Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en oprichter van MHF, blikt in gesprek met Warehouse Totaal vooruit op de bijeenkomst in Ede.
Waarom besloot u in 2011 om het Material Handling Forum op te richten?
“Ik wilde niet alleen onderzoek doen naar zuiver theoretische modellen, maar wilde ook onderzoek doen naar waar bedrijven in de praktijk echt iets aan hebben. Dat is voor de wetenschap altijd een mooi streven, maar wordt lang niet altijd gehaald. Je hebt voor dat soort onderzoek goede input nodig van het bedrijfsleven, maar dan moet je wel meer samenwerken met die bedrijven. Daar helpt MHF bij. Daarnaast waren bedrijven niet altijd op de hoogte van de onderzoeksresultaten. De literatuur werd niet gelezen. Ten vierde organiseert MHF onderzoeksprojecten (afstudeerprojecten, promotieonderzoek en aanvragen voor onderzoekssubsidies, GF.) voor studenten. Daarmee verbinden we de wetenschappelijke wereld met de bedrijven. Ten vijfde wilde ik het vakgebied material handling nadrukkelijker op de kaart zetten bij de overheid, universiteiten, bedrijven en de subsidieverstrekker. Er wordt op hogescholen en universiteiten namelijk veel onderzoek gedaan naar logistiek, maar nauwelijks naar material handling.”
Hoe komt het dat material handling in uw ogen onderbelicht blijft?
“Voor veel logistiek dienstverleners is het verhuren van ruimtes en het uitvoeren van magazijnoperaties de core business. Voor veel bedrijven is warehousing ook een grote kostenpost, maar toch geniet het niet de hoogste prioriteit tijdens directievergaderingen. En dat is onterecht, want warehousing, crossdocking, verpakken en verzenden nemen een substantieel deel van alle logistieke kosten voor hun rekening. Desondanks staat material handling niet volop in de belangstelling.”
Waarom is gekozen voor het thema ‘people and robots’?
“Het is steeds moeilijker om goede vakmensen te vinden voor de magazijnen. De arbeidsmarkt lijkt op te drogen en daarnaast is het heel moeilijk om de mensen te motiveren en vast te houden. Bovendien wordt het personeel ouder. Je moet als logistiek manager dan rekening houden met de beperkingen van die ouderen, bijvoorbeeld het minder goed kunnen bukken of niet meer zwaar kunnen tillen. De productiviteit blijft dan niet hetzelfde. Je moet daarom in de mensen blijven investeren. Je kunt ze ook ondersteunen door de automatisering bepaalde taken te laten overnemen. In het extreme geval worden de taken volledig overgenomen. De robotisering gaat nu eenmaal heel erg snel.”
Op het seminar zullen enkele resultaten worden gepresenteerd van het onderzoek ‘Mens en robot in het magazijn’ dat in 2020 wordt afgerond. Dit project wordt uitgevoerd door onder andere de Erasmus Universiteit van hoogleraar De Koster, Smart Robotics, Stichting Logistica, Fontys Hogescholen en de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO).
Michiel de Looze van TNO focust zich in het onderzoeksproject op het effect van robotisering op medewerkers. Hij stelt zichzelf de vraag of het werk dat overblijft wel uitdagend genoeg is. Hoe kijkt u daarnaar?
“Die vraag moet je jezelf eigenlijk altijd stellen, of er nu robots in het spel zijn of niet. Hoe krijg je de mensen voldoende gemotiveerd en geprikkeld om de beste prestaties te leveren? Je moet altijd rekening houden met de mogelijkheden die de mensen hebben, hoe je het werk kan afstemmen op het individu. Een interessante vraag waar we al een tijdje onderzoek naar doen.”
En hoe stem je het werk bij robotisering af op ‘het individu’?
“Volledige robotisering gaat niet gebeuren. Kapitaalkrachtige bedrijven kunnen zich dat permitteren, maar 99 procent van de bedrijven niet. Je kunt het werk voor mensen wel makkelijker maken door gedeeltelijk te robotiseren. Ja, het risico is dat het werk minder uitdagend wordt wanneer de mens er enkel nog maar is voor een paar taken. Maar mijn ervaring is dat de mensen robotisering kunnen waarderen wanneer er lastige en vervelende taken worden overgenomen. De mensen op de vloer van het magazijn kunnen dan echt blij worden van die samenwerking.”
Kunt u daar een voorbeeld van geven?
“Met Material Handling Forum hebben we een eigen magazijn ingericht waarin we kunnen experimenteren. Vorig jaar hebben we mensen kennis laten maken met slim orderpicken. Ze worden daarbij dan ondersteund door een AGV (automatisch geleid voertuig, GF.) Het werk werd makkelijker en de mensen waren tevredener.”
“Bij de eerste techniek moesten de karren handmatig worden getrokken. Bij de tweede techniek was een AGV in de lead. De AGV reed naar een locatie, het bakje werd gevuld door de medewerker en na het drukken op een knop reed de AGV verder naar het volgende orderpickpunt. Bij de derde techniek was de mens in de lead. Hij had een scanner om zijn pols en op het display kon hij lezen wat hij moest doen. Als hij of zij naar de orderpickpunten liep, volgde de robot.”
“De magazijnmedewerkers reageerden tevreden op het werken met dergelijke robots. De robot helpt jou om het werk te doen en de mens blijft volledig verantwoordelijk voor het slagen van het orderpickproces.”
Volg jij Warehouse Totaal al op social media? Bekijk hier onze accounts op Twitter, Facebook, Instagram en LinkedIn.
Bij het tweede voorbeeld was de robot in de lead en bij het derde voorbeeld de mens. Hoe gaat die verhouding er in de toekomst uitzien?
“Beide scenario’s zullen voor blijven komen en kunnen goed werken. Er wordt bijvoorbeeld al gewerkt met voicepickingsystemen. De computer vertelt je dan wat je moet doen en straks is het misschien de robot. Zoveel verschil is er dan niet. Het belangrijkste is dat het werk voor de medewerkers interessant en uitdagend blijft. Wie er in de lead blijft, is minder relevant. Of het werk uitdagend genoeg is, dat hangt ook van het type mens waar je mee te maken hebt. Er zijn mensen die graag het voortouw nemen, maar er zijn ook mensen die het niet erg vinden om afhankelijker te zijn. Een logistiek manager moet rekening houden met die verschillen. Persoon A kan in teamverband onderpresteren, maar kan individueel bijvoorbeeld wel heel goed zijn. Soms gaat het om dertig tot veertig procent productiviteitsverschil. Het is van belang dat je de medewerkers op de juiste wijze inzet en de juiste doelstellingen en incentives (bijvoorbeeld een financiële beloning, GF.) meegeeft.
Wat is de grootste fout die logistiek managers vandaag de dag maken?
“Je kan in jouw warehouse een fantastisch mooi geautomatiseerd systeem hebben ontwikkeld, maar daarbij wordt de mens soms vergeten. Een voorbeeld: in het verleden was het een hype een orderpicksysteem te ontwikkelen dat duizend picks per uur kon maken. Maar: de mensen die ook nog nodig zijn bij dat orderpickproces, houden het niet langer dan twee uur achtereen vol. Dat stelt beperkingen aan het ontwerp. Het werk is dan ontworpen voor het systeem. En niet voor de mens.”
“Een tweede aspect is dat logistiek managers een juiste berekening moeten maken van de kosten. Je kunt namelijk automatiseren en robotiseren, maar het is vreselijk duur en moeilijk die investeringen terug te verdienen. Ik zie weleens bedrijven waarvan ik denk: hoe haal je dat er weer uit? Maar is dat een grote fout? Dat zou ik in het algemeen niet durven zeggen. Want als je als bedrijf geen fouten durft te maken, overleef je niet.”
Wanneer is het seminar voor u geslaagd?
“Het seminar is voor mij geslaagd als er leuke vervolgonderzoeksvragen uit de middag voortvloeien. Zo is er een keer gesproken over het leasen van robots. Er worden vorkheftrucks, auto’s en gebouwen geleased, maar het leasen van robots was voor mij iets nieuws. Dat is dan een superinteressant en spannend onderwerp om uit te diepen en om tijdens een volgend (ofwel: dit) seminar op terug te komen.”
Warehouse Totaal is aanwezig op het seminar op 4 april en zal er later een verslag over publiceren. Houd onze kanalen daarom in de gaten!
Veiligste Magazijn 2019
De inschrijving voor de prijs Veiligste Magazijn 2019 is geopend. Wil jij met jouw bedrijf kans maken op het goud, zilver of brons? Schrijf je dan hier in en doe dat vóór 1 juni. De winnaar wordt in het najaar bekendgemaakt.