Ga naar hoofdinhoud

Teveel lucht in verpakkingen e-commerce blijft zorgenkindje


Je kent het wel; een te grote doos om een klein product. Te grote verpakkingen; de consument vindt het niks. De e-commerce sector is bezig met een inhaalslag, maar blijft nog achter als het gaat om lucht in verpakkingen.

Duurzame en goede verpakkingen wordt steeds belangrijker. Niet alleen voor de consument en het milieu, maar ook voor de e-commerce bedrijven. Consumenten laten webshops namelijk steeds meer links liggen als ze er een potje van maken.

Consumenten ergernis verpakkingen

Ook de Duurzaamheidsmonitor voor de e-commerce van Thuiswinkel.org. toont de noodzaak aan van goed en slim verpakken. 70% van de consumenten vindt het zeer belangrijk dat webwinkels hun producten met minder verpakkingsmateriaal versturen. 58% van de consumenten ergert zich aan lucht in verpakkingen.

Bekijk ook
VIDEO | De nieuwe volautomatische verpakkingsoplossing bij FittinQ

Doelstellingen voor duurzaam verpakken

Om doelgericht te werken aan het verduurzamen van verpakkingen heeft Thuiswinkel samen met de markt het Brancheverduurzamingsplan Verpakken opgesteld, waarin doelstellingen worden geformuleerd die de sector wil behalen. Deze doelstellingen zijn gecontroleerd en vastgesteld door het College van Onafhankelijke Experts van het Het Kennisinstituut duurzaam verpakken (KIDV).

Als het gaat om minder lucht versturen is er nog werk te doen.

Verbeteringen verpakking e-commerce

Recycling en het reduceren van lucht in de verpakkingen zijn belangrijke doelstellingen voor de jaren 2019 t/m 2022. Uit een steekproef eerder dit jaar blijkt dat de sector goed op weg is op een aantal zaken. Zo wordt 7% van de pakketten zonder verzendverpakking verstuurd. Ook gerecyclede en goed recyclebare materialen zowel bij kartonnen als bij plastic verpakkingen wordt steeds meer de norm.

Nog altijd teveel lucht in verpakkingen

Als het gaat om hogere verpakkingsdichtheid (ofwel minder lucht versturen) is er nog werk te doen. Corona en de snelgroeiende e-commerce is volgens Thuiswinkel een oorzaak waarom luchtreductie achterblijft. Het is voor webwinkels lastig om verzendverpakkingen goed aan te passen op de producten die verzonden werden.

Bekijk ook
40 procent lucht in pakketten? Zo verpak je sneller en duurzamer

Tekorten en corona oorzaken langzame verbetering

Daarnaast speelt een tekort in de kartonmarkt, waardoor de beschikbaarheid van sommige soorten verpakkingen beperkter is. De monitoring is uitgevoerd tijdens de lockdown van begin 2021, in die periode was het voor sommige webwinkels extreem druk en ‘roeien met de riemen die je hebt’, aldus de belangenorganisatie.

Luchtreductie noodzaak

Tegelijkertijd moet er wel iets gebeuren op dit vlak. Reductie van lucht in pakketten heeft immers als voordeel dat er minder materiaal gebruikt wordt, maar ook dat de CO2-impact per verzonden pakket omlaag gaat, omdat er dan meer pakketten in een voertuig passen.

Genomen acties

Om webwinkels op weg te helpen heeft Thuiswinkel.org in Q2 van 2021 de Handleiding Duurzaam Verpakken geüpdatet. Dit is een handige gids voor webwinkels waarin te vinden is wat er allemaal beschikbaar is op de markt om de verpakkingen te verduurzamen. Zo zijn er talloze mogelijkheden in te vinden om lucht in verpakkingen te reduceren, zowel voor webwinkels die machinaal als handmatig inpakken.

E-learning Verpakken

Daarnaast heeft de organisatie een E-learning Verpakken ontwikkeld, waarin webwinkels stap voor stap meegenomen worden in het proces van zo duurzaam mogelijk te verpakken.
Ook loopt momenteel samen met het KiDV en Mission Reuse een onderzoek naar herbruikbare verpakkingen voor de e-commerce, om te kijken op welke manier deze in de markt kunnen worden geïmplementeerd.

Praktijkvoorbeelden Coolblue, Wehkamp, bol.com, Omoda

Duurzaam verpakken zal in de in de toekomst de standaard zal zijn in de e-commercesector. Bedrijven zetten er namelijk steeds meer op in. Een kleine greep van goede initiatieven: Zo heeft Active Ants slimme inpakmachines in gebruik die dozen precies op maat vouwen. Wehkamp die verzendzakken gebruikt van 100% gerecycled materiaal. Omoda die schoenen inpakt via machines die 46% lucht besparen én verzendt in een herbruikbare verpakking.

Bol.com die als eerste een inpakmachine in gebruik neemt die meerdere artikelen op maat in één doos verpakt.

Coolblue die bestellingen bezorgd in een milieuvriendelijke papieren verzendzak en DHL Parcel zet een initiatief op, net als Zalando dat eerder al deed, om met klanten te gaan verzenden in een herbruikbare verpakking. Ongetwijfeld zien we in de komende tijd veel meer goede initiatieven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.