Ga naar hoofdinhoud

Rotterdam weert definitief vervuilende bestel- en vrachtauto’s uit binnenstad

Zo ziet de zero-emissiezone in Rotterdam er uit met ingang van 2025

De gemeente Rotterdam heeft het ei definitief gelegd. Het Verkeersbesluit zero-emissiezone Rotterdam 2025 is vastgesteld. Dat betekent dat de meest vervuilende bestel- en vrachtauto’s per 1 januari 2025 de stad niet meer in mogen.

Rotterdam is één van de eerste gemeenten in Nederland met een definitief verkeersbesluit voor uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s. Binnen de zero-emissie (ZE) zone, die binnen de ring van Rotterdam valt, mogen straks alleen nog bestel- en vrachtauto’s rijden die elektrisch worden aangedreven of rijden op waterstof. Het gaat om alle zakelijke bestel- en vrachtauto’s, dus ook de busjes van pakketbezorgers.

Invoering ZE-zone en ontheffing

Bij de invoering van de ZE-zone per 1 januari 2025 wordt de milieuzone Stad Rotterdam opgeheven. De milieuzone Maasvlakte Rotterdam blijft gehandhaafd.

Lees ook: Laat geleverde Euro 6 truck mag straks ZE-zone niet in

Voor bepaalde voertuigen, die voor 1 januari 2025 op kenteken zijn gezet, is er tot uiterlijk 2030 een landelijke overgangsregeling. Ook zijn bepaalde voertuigen landelijk vrijgesteld van de ZE-zone. In het ontheffingenbeleid van de gemeente Rotterdam staan alle ontheffingsmogelijkheden voor bestel- of vrachtauto’s die niet op tijd aan de toegangseisen van de ZE-zone kunnen voldoen.

De ontheffingen voor Rotterdam kunnen naar verwachting in juli 2024 aangevraagd worden bij de website van het Centraal Loket. Bij het Centraal Loket kunnen ook ontheffingen voor de andere ZE-zones in Nederland aangevraagd worden. Meer dan dertig andere gemeentes voeren de komende jaren een ZE-zone in.

Lees ook: Logistieke hub prima hulpmiddel bij emissievrij maken steden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.