Op de gebieden warehousing, last mile en klantervaring valt er nog een hoop te winnen. Dat bleek eind vorig jaar al tijdens het Manhattan Exchange event en wordt nu bevestigd door de Unified Commerce Benchmark voor Specialty Retail, uitgevoerd door Incisiv.
De analyse is een initiatief van Manhattan Associates in samenwerking met Google Cloud en Zebra Technologies.
Meer omzet
Unified Commerce-oplossingen combineren de front- en back-endsystemen van een retailer om één beeld van het bedrijf te krijgen. Dat ene overzicht leidt tot betere besluitvorming en betere klantervaringen naarmate merken snel trends kunnen herkennen en hierop kunnen reageren. Dit leidt uiteindelijk tot 6 keer meer omzetgroei, claimen de initiatiefnemers.
Wie die groei wil realiseren, moet op meerdere vlakken stappen zetten is het advies:
● Realtime zichtbaarheid van de voorraad
Zicht op toewijsbare en verkoopbare voorraad en rijke vindbaarheid zijn essentieel voor retailers die een naadloze omnichannelervaring willen bieden. Slechts 29% van de onderzochte retailers biedt reatime voorraadstatistieken op hun productdetailpagina’s.
● Gemak en flexibiliteit
Gemak is tegenwoordig meer dan alleen de snelheid van de levering. Gemak omvat het aanbieden van meerdere betalings- en leveringsopties en de mogelijkheid om een bestelling na de verkoop te wijzigen. Slechts 15% van de onderzochte retailers biedt de mogelijkheid om de leveringsmethode te wijzigen na bevestiging van de bestelling. Gemiddeld biedt slechts 27% van de retailers de mogelijkheid om aankopen die in de winkel zijn gedaan online te retourneren.
● Personalisering
Retailers moeten de intentie van de shopper kunnen identificeren en een gepersonaliseerde ervaring samenstellen die aan hun verwachtingen voldoet. Slechts 38% van de retailers geeft winkelmedewerkers toegang tot de aankoopgeschiedenis en verlanglijstjes van de shopper via alle kanalen. Maar 20% van de onderzochte retailers biedt gepersonaliseerde productaanbevelingen en -aanbiedingen. Als categorie presteren digitally-native vertical brands (DNVB’s) beter dan de bredere groep van retailers. 42% biedt geavanceerde personalisatiemogelijkheden.
Van de 124 onderzochte retailers kwamen er 15 als leiders uit de bus. Dat zijn Academy Sports + Outdoors, American Eagle Outfitters, Belk Inc., Crate & Barrel, Levi’s, Macy’s, MAC Cosmetics, Neiman Marcus, Nordstrom, Pandora, REI Co-op, Saks Fifth Avenue, Sephora, UGG en Zales.
De Unified Commerce Benchmark voor Specialty Retail, uitgevoerd door Incisiv, beoordeelde 124 retailers in 11 specialty retailsegmenten op de implementatie van 286 belangrijke kenmerken van Unified Commerce.