Picnic ziet zijn investeringen in logistieke infrastructuur steeds meer vruchten afwerpen. Hoewel de onderneming nog steeds met rode cijfers te maken heeft, claimt het bedrijf voor het eerst winstgevend te zijn in Nederland aan het einde van 2023. Deze resultaten worden gedreven door een combinatie van gerobotiseerde distributiecentra, strategische prijsverhogingen en internationale expansie.
Picnic investeert in de Toekomst
Uit het jaarverslag dat onlangs werd gepubliceerd, blijkt dat het verlies van Picnic is gestegen van €208,7 miljoen naar €220,6 miljoen. Tegelijkertijd is de netto-omzet van het bedrijf met 34% gestegen tot €1,2 miljard, waarbij Nederland nog altijd het grootste aandeel van deze omzet voor zijn rekening neemt met €796 miljoen. Ook in Duitsland en Frankrijk boekt Picnic flinke groei, met respectievelijk 41% en 1,5 keer hogere omzetten vergeleken met een jaar eerder.
Verklaring verlies
Volgens medeoprichter Michiel Muller is het oplopende verlies geen verrassing. Hij wijst erop dat de verliezen het gevolg zijn van strategische investeringen in de toekomst. “We zouden nu kunnen stoppen met investeren en winst maken,” stelt hij, “maar dat is niet de richting die we op willen.” Deze op groei gerichte strategie wordt mogelijk gemaakt door de voortdurende steun van investeerders.
Eind 2023 haalde Picnic bijvoorbeeld nog €355 miljoen aan nieuw kapitaal op om de groei in Duitsland en Frankrijk te versnellen.
Automatisering sleutel tot winstgevendheid
Een belangrijke factor die bijdraagt aan Picnic’s recent behaalde winstgevendheid in Nederland is de geavanceerde automatisering in het distributieproces. Het gerobotiseerde distributiecentrum in Utrecht, dat inmiddels 30% van alle bestellingen in Nederland verwerkt, speelt een centrale rol in de efficiëntieverbeteringen.
Naast Utrecht beschikt Picnic nu ook over een geautomatiseerd distributiecentrum in Dordrecht en is er een vergelijkbaar centrum in aanbouw in Oberhausen, Duitsland. In Gelderlmalsen bouwt Picnic nu een groot groente en fruit dc.
Buitenlandse expansie Picnic
Diezelfde investeringen dragen ook bij aan het oplopende totaal verlies. Picnic timmert met name in het buitenland flink aan de weg. Zo wil het bedrijf fors uitbreiden in Duitsland. Ook in Frankrijk heeft Picnic expansieplannen.
De verwachting is dat deze investeringen in automatisering de komende jaren verdere winstverbetering mogelijk zullen maken. Muller benadrukt dat deze infrastructuur het fundament vormt voor toekomstige schaalvergroting, zowel nationaal als internationaal.