Bij Picnic is het glas half vol. De grootste uitdaging voor het bedrijf is niet duurzaamheid en personeel zoals bij Ceva Logistics of ligt op het gebied van logistieke flexibiliteit zoals bij bol.com. Picnic maakt zich ook geen zorgen over het voorraadniveau zoals DHL. Nee; Picnic denkt enkel aan groei en dus kansen.
Dertig procent marktaandeel
Michiel Muller, ceo: “ Toen we begonnen werd 1 procent van de boodschappen online besteld. Dat is nu zo’n zeven procent. Ik heb geen reden om aan te nemen dat die niet net als fashion kan doorgroeien naar dertig procent. Dat gebeurt niet in 2023 natuurlijk, maar we voorzien groeikansen”, stelt hij in een groot interview met Warehouse Totaal.
Groeiplannen Picnic
Picnic wil groeien in Nederland, zo is nieuwe fulfilment center in Zwolle bijna klaar (bekijk de eerste beelden), maar vooral in Duitsland. Picnic gaat zijn leveringsgebied en dus logistieke capaciteit fors uitbreiden bij onze Oosterburen. “In 2023 komen er twintig warehouses bij en starten we onder meer in Hamburg, Berlijn, München. Onze Nederlandse werknemers, mbo expats, gaan de Duitsers leren hoe de operaties te runnen. Hoe gaaf is dat; zes maanden wonen en werken in het buitenland als je 20+ bent. Interessante tijden dus.” In Frankrijk heeft de online super ook forse groeiplannen. In het land van de wijn en de kaas wil Picnic in 2023 verviervoudigen.
![](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2022/12/koplopers-cover.jpg)
In deze special geven vier topmanagers van vier aansprekende bedrijven, allen koploper op hun gebied, hun visie op de vier (misschien wel) belangrijkste thema’s van dit moment op het gebied van logistiek en warehousing (personeelstekort, digitalisering, robotisering/automatisering en duurzaamheid.)
Michiel Muller, ceo Picnic, Willem Veekens, managing director Benelux Ceva Logistics, Vincent Weijers, coo, van bol.com en John Scherders, general manager DHL Supply Cain Benelux en Nordics blikken terug en kijken vooruit.
Lees de special