Ga naar hoofdinhoud

Vervoer van groenten en fruit 4.0: het belang van batterijen in vorkheftrucks


Snelheid en stiptheid zijn de belangrijkste doelstellingen voor wie groenten en fruit vervoert. Een efficiënt magazijnbeheer, te beginnen met het onderhoud van de vorkheftrucks, kan het verschil maken. Daarom heeft het Transportconsortium Trans Lusia besloten om de nieuwe vloot te voorzien van vorkheftrucks met NexSys-batterijen van EnerSys.

NexSys is de meest geavanceerde oplossing van puur lood die superieure prestaties kan leveren zonder water te moeten bijvullen of de batterij te verwisselen. Deze technologie, in combinatie met energy management tools, helpt het bedrijf aanzienlijk om de beheers- en onderhoudskosten van de vloot te verminderen.

Geconditioneerd magazijn in Italië

Trans Lusia heeft een internationaal cliënteel van grote distributieketens, markten en groothandels. De hoofdzetel van het bedrijf is in de Italiaanse provincie Rovigo gevestigd en heeft hier een temperatuurgecontroleerd magazijn van 9000 vierkante meter, waarvan 700 vierkante meter uitgerust is met koelcellen.

18 Linde-heftrucks

Om de efficiëntie en productiviteit van de koelafdeling te verbeteren, heeft Trans Lusia onlangs geïnvesteerd in een nieuwe vloot van 18 Linde-heftrucks met TPPL (Thin Plate Pure Lead) NexSys-batterijen. Trans Lusia wil met deze investering de problemen in verband met het batterijbeheer oplossen. De uitdaging: batterijen altijd opgeladen en efficiënt houden, ook in koude omgevingen.

Beschadigde batterijen

De batterijen van Trans Lusia’s vorige vloot raakten reeds in een vroeg stadium beschadigd door slecht beheer en gebrekkig onderhoud. Het bedrijf was daarom op zoek naar heftrucks met duurzame batterijen die een maximale efficiëntie kunnen garanderen voor ten minste vijf opeenvolgende jaren, zonder de noodzaak voor voortdurend onderhoud.

De eerste uitdaging die Trans Lusia moest aangaan, bestond uit de lange shiften en de bijzonder intensieve werktijden die vaak kenmerkend zijn voor groente- en fruitmagazijnen. “We hebben twee ploegendiensten van elk 12 uur en twee piekmomenten: een ’s nachts wanneer de goederen arriveren en gelost moeten worden, en een ’s middags wanneer alle leveringen het magazijn verlaten,” zegt Massimo Ferrarese, de voorzitter van het consortium.

“Als de batterijen van heftrucks gauw leeglopen en het niet mogelijk is om ze snel opnieuw op te laden, vooral tijdens piekmomenten, riskeren de leveringen vertraging op te lopen en vermindert de efficiëntie.”

Batterijen werden verwaarloosd

Bovendien hadden personeelsleden door het werktempo geen tijd meer over voor het onderhoud van de batterijen, waardoor deze verwaarloosd werden. Door een groot verloop bij het  magazijnpersoneel – wat typerend is voor de logistieke sector – kunnen medewerkers onvoldoende ervaring opdoen om voor een goed onderhoud te zorgen.

Productiviteit daalt

De toenemende verwaarlozing en de dalende autonomie van de batterijen, samen met de lange laadtijden, veroorzaakten een negatieve impact op de productiviteit in het magazijn en  op de elektriciteitskosten. 

Batterij heeft last van kou

Een andere uitdaging heeft te maken met de werkomgeving zelf: de koelcellen van Trans Lucia hebben een constante temperatuur van 4 graden, terwijl de temperatuur in de opslagplaatsen 12 graden is. De blootstelling aan koude valt niet te onderschatten voor een  batterij. De koude kan ervoor zorgen dat de accu achteruitgaat, zowel wat de dagelijkse autonomie betreft als de totale levensduur, omdat ze de temperatuur van het elektrolyt kan veranderen waardoor de efficiëntie daalt.

Sneller opladen met NexSys-batterijen

Een van de grote beperkingen van traditionele batterijen of gelbatterijen die Trans Lusia voordien gebruikte, is dat ze niet gedeeltelijk kunnen opgeladen worden (“opportunity charging”). Dit houdt in dat ze volledig opgeladen moeten worden en dat is tijdrovend. Ze moeten bovendien vervangen of opgeladen worden zodra ze een DOD (ontladingsdiepte) van 80% bereiken.

NexSys-batterijen, die gebaseerd zijn op de innovatieve Thin Plate Pure Lead (TPPL)-technologie, kunnen in 1 uur tijd voor veertig proent opgeladen worden. De mogelijkheid om deze batterijen snel en gedeeltelijk te laden, zorgt ervoor dat het elektrolyt op een constante temperatuur blijft. Hierdoor zijn de batterijen beschermd tegen de lage thermische condities van de cold store omgeving.

“Onze personeelsleden kunnen de batterijen van de heftrucks nu snel opladen tijdens pauzes of ploegwissels, waardoor de voertuigen altijd beschikbaar zijn op de nodige momenten,” aldus Ferrarese.

Een ander voordeel is dat Trans Lusia geen ruimte meer nodig heeft voor het opladen en vervangen van de batterijen. Aangezien de NexSys-batterijen bijna geen gasvorming veroorzaken, kan het laden in de werkomgeving gebeuren terwijl de batterij nog in het voertuig zit, waardoor het eenvoudiger is er mee te werken tijdens verschillende shifts.

Onderhoudsvrije batterijen

De NexSys-batterijen zijn nagenoeg onderhoudsvrij, wat betekent dat het niet nodig is water bij te vullen, waardoor alle hiermee gepaard gaande kosten (ook de personeelskosten) overbodig worden. Het energieverbruik neemt flink af dankzij de TPPL-technologie en het gebruik van modulaire laders.

Trans Lusia gebruikt het power management systeem van EnerSys in combinatie met de NexSys-batterijen om de onderhoudskosten verder te verminderen en de energie-efficiëntie te verbeteren. Als deze toepassing op de batterijen gemonteerd is, kunnen gebruikers in realtime cruciale parameters aflezen, zoals elektrolyttemperatuur, water level, ontlaadstroom, laadstroom, celspanningbalans en laadstatus.

EnerSys kan deze gegevens controleren en analyseren, online rapportages over het batterijgebruik voorzien en advies geven over hoe de efficiëntie verhoogd kan worden. “Dit soort van preventief onderhoud viel meteen in goede aarde bij Trans Lusia omdat problemen zoals de beschadiging van batterijen of overmatig stroomverbruik voorkomen kunnen worden,” legt Damiano Sandrini uit, Sales Manager Motive Power Italia bij EnerSys. “Nu kunnen we bijvoorbeeld zien of iemand een batterij te diep ontladen heeft en kunnen we corrigerende maatregelen nemen om het beheer en de efficiëntie op middellange en lange termijn te verbeteren.”

Besparing van 30 procent energie

EnerSys schat dat Trans Lusia de volgende vijf jaar meer dan dertig procent energie zal besparen en dat meer dan een derde van de bedrijfs- en beheerskosten zal dalen (batterijwissels, bijvullen, kosten voor water) door de overstap naar NexSys en modulaire laders in combinatie met de power management toepassing.

“Dankzij EnerSys zijn we beter voorbereid om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan en concurrerend te blijven op nationaal en internationaal niveau”, aldus Ferrarese. “We kunnen nu nog sneller en stipter aan onze klanten leveren omdat we weten dat we altijd kunnen rekenen op constante en efficiënte energie voor onze trucks.”

EnerSys

EnerSys, marktleider op het gebied van energieopslagoplossingen voor industriële applicaties, maakt en verdeelt wereldwijd nood- en tractiebatterijen, batterijladers, voedingsinstallaties, batterijaccessoires en omkastingsoplossingen voor buitenapparatuur.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.