Hunkemöller, dat recent aankondigde een nieuw distributiecentrum te bouwen in Almere, brengt de fulfilment van zijn volledige e-commerceoperatie in Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk onder bij JD.com. Dat meldt Retailtrends. Een woordvoerder van Hunkemöller bevestigt de logistieke keuze tegenover Warehouse Totaal.
15.000 pakketten per dag
In totaal wordt ongeveer een derde van Hunkemöllers onlinevolume nu in Venray afgehandeld. Dat is goed voor zo’n honderd miljoen euro omzet op jaarbasis. “Er worden nu zo’n zesduizend pakketjes per dag verwerkt”, vertelt Gijs van Engelen, chief digital officer van Hunkemöller. “Er is ruimte om dat op te schalen naar maximaal vijftienduizend.”
Sterk geautomatiseerd distributiecentrum JD.com
Hunkemöller is in Nederland de eerste retailer die logistiek samenwerkt met JD.com. JD.com opende zijn eerste Nederlandse dc afgelopen juni. Hunkemöller zocht een partner om zijn logistieke processen te versnellen en kwam via via bij de Chinese e-commercereus uit. Het dc in Venray is sterk geautomatiseerd: Hunkemöller kan er per shift met driekwart minder personeel per toe dan in een regulier dc, aldus Retailtrends.
Ook als het nieuwe distributiecentrum in Almere operationeel is, zal Hunkemöller de retail en e-commerce operaties gescheiden houden. Almere wordt enkel gebruikt voor de logistiek richting de winkels.