Sneller, efficiënter én duurzamer. Dat zijn de drie belangrijkste uitgangspunten van de Ikea aanpak als het neerkomt op e-fulfilment. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat de kant zijn online bestelling snel in huis heeft, zonder het klimaat onnodig te belasten? Reden voor Ikea om ‘out of the box ’te denken of beter gezegd in the box. De oplossing werd namelijk gevonden in zijn eigen bekende, blauwe winkels.
Primeur Ikea Groningen
De winkel in Groningen heeft de primeur; Warehouse Totaal mocht als eerste medium een kijkje nemen. Het is niet zozeer de inrichting en handling (manueel) die tot de verbeelding spreekt, maar de geachte achter het concept. Om de winkels efficiënter in te richten en de logistiek achter de online bestellingen te verbeteren, verbouwt Ikea zijn winkels om tot fulfilment centra. Door deze strategie kan Ikea Nederland beter inspelen op de veranderende consumentengedrag maar ook zijn kosten verlagen en duurzamer worden.
Goedkoper en sneller
Youssef Zouhair, fulfilment manager bij Ikea Nederland: “Onze winkels staan op goede locaties dichtbij de klant en hoe dichter bij de klant hoe goedkoper en sneller we kunnen leveren en op een duurzame manier. Dat past in ons doel om in 2025 volledig uitstootvrij te bezorgen.” Dat Groningen als eerste is, komt door de omvang van het pand en de afstand ten opzichte van het centrale distributiecentrum in Oosterhout (nb). “Groningen ligt het verste van Oosterhout vandaan én we hadden ruimte over.”
Lees binnenkort het hele artikel online
Nog geen abonnee? vanaf €3,62 per maand kan het al