Ga naar hoofdinhoud

DHL wil 50 procent groeien: e-commerce en groene logistiek zijn belangrijke pijlers


DHL heeft groeiplannen. De omzet moet in 2030 vijftig procent hoger zijn dan vorig jaar. E-commerce en duurzaamheid zijn en blijven belangrijke pijlers. Dat staat in “Strategie 2030 – Versnellen van Duurzame Groei” het strategisch kader voor de tweede helft van dit decennium van het bedrijf.

Om dit te realiseren, wil DHL Group, dat kansen ziet in AI voor supply chain en voorraadbeheer , het volledige groeipotentieel benutten via initiatieven op zowel divisie- als groepsniveau.

De divisies zullen bijdragen aan de groei door zich te richten op uitstekende servicekwaliteit binnen hun kernactiviteiten. Tegelijkertijd ondersteunt de groep duurzame groei door initiatieven in snelgroeiende regio’s en sectoren, evenals door in te spelen op de megatrend van e-commerce. Ook de klantervaring bij digitale contactpunten wordt verbeterd. Met de nieuwe strategie bevestigt het bedrijf tevens hun inzet voor uitstootreductie. Daarnaast is het plan om de juridische structuur te moderniseren om deze in lijn te brengen met de managementstructuur, wat zorgt voor een slankere divisiestructuur.

Digitalisering versneller van groei

In een complexe en onvoorspelbare wereld verandert ook de logistieke sector. Geopolitieke spanningen beïnvloeden de wereldhandel en bedrijven werken actief aan het veerkrachtiger maken van hun toeleveringsketens. Bovendien brengen de strijd tegen klimaatverandering en demografische veranderingen in de arbeidsmarkt nieuwe uitdagingen met zich mee. Ondanks deze veranderingen ziet DHL Group kansen om verder te groeien door de kracht van hun wereldwijde aanwezigheid en ervaring te benutten.

“Strategie 2025” begeleidde DHL Group door uitdagende tijden
De afgelopen vijf jaar heeft de “Strategie 2025 – Delivering Excellence in a Digital World” DHL Group effectief door mondiale uitdagingen geleid, zoals de pandemie, verstoringen in de toeleveringsketen en geopolitieke spanningen. Het bedrijf boekte aanzienlijke vooruitgang in de drie kerngebieden: aantrekkelijke werkgever, voorkeursleverancier en investering van keuze, en ook in de duurzaamheidsroutekaart die in 2021 werd geïntroduceerd.

De groeistrategieën van de vijf divisies worden aangevuld met groepbrede initiatieven, zoals:

Life Sciences & Healthcare
DHL speelt in op de veranderingen in de farmaceutische markt, waar gespecialiseerde logistieke oplossingen nodig zijn, zoals temperatuurgecontroleerde opslag. De vraag naar biopharma, cel- en gentherapieën, en klinische proeven zal naar verwachting sneller groeien dan het wereldwijde BBP.

Nieuwe energie
De verschuiving naar hernieuwbare energiebronnen en de transformatie van de automobielsector vragen om gespecialiseerde logistieke oplossingen, zoals het transport van windturbinebladen en batterijsystemen. De jaarlijkse groeimarkt voor deze sectoren wordt geschat op meer dan 15 procent tussen 2023 en 2030.

Geografische focus op groeiregio’s
DHL zal zich richten op snelgroeiende regio’s door te profiteren van veranderingen in handelsstromen en de vraag naar veerkrachtige, wereldwijde toeleveringsketens.

“Dankzij ons evenwichtige en gediversifieerde portfolio zijn we ideaal gepositioneerd om te profiteren van groeikansen in een snel veranderende wereld. We willen sneller en winstgevender groeien, terwijl we tegelijkertijd ons bedrijf verduurzamen. We zullen onze leidende positie in de wereldwijde logistiek versterken door te focussen op kwaliteit en de behoeften van snelgroeiende sectoren.”
Tobias Meyer, CEO van de DHL Group

E-commerce
E-commerce blijft een belangrijke groeifactor voor DHL. Het bedrijf zal haar aanwezigheid in deze sector verder uitbreiden door de divisies te integreren, met gecombineerde diensten zoals fulfilment en levering op de laatste kilometer. De wereldwijde e-commerce markt zal naar verwachting jaarlijks met zeven procent groeien tot 2030.

Digitale verkoop
Digitale verkoopkanalen worden steeds belangrijker voor het werven en behouden van klanten. DHL blijft investeren in digitale verkoopprogramma’s om klanten een betere online ervaring te bieden.

Duurzaamheid
DHL heeft als doel om tegen 2050 volledig CO2-neutraal te opereren. Om dit te bereiken, is duurzaamheid stevig verankerd in de strategie van het bedrijf met “Green logistics of first choice” als vierde doelstelling. DHL zal zijn expertise gebruiken om klanten te helpen hun toeleveringsketens te verduurzamen en marktaandeel te winnen in deze snelgroeiende markt. Initiatieven omvatten onder meer strategische partnerschappen en intensievere decarbonisatiemaatregelen, zoals het verhogen van het aandeel duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) tot 30% tegen 2030.

e-Commerce wordt zelfstandig bedrijf

Om complexiteit te verminderen en de groeiplannen te ondersteunen, zal DHL Group haar juridische structuur vereenvoudigen, zodat deze beter aansluit op de bewezen managementstructuur. Hoewel de managementstructuur met vijf divisies – Express, Global Forwarding/Freight, Supply Chain, eCommerce en Post & Parcel Germany – duidelijk is, is de onderliggende juridische structuur ingewikkelder en soms overlappend. De aanpassing is bedoeld om flexibiliteit en slagkracht te vergroten.

Deze vereenvoudiging houdt in dat Post & Parcel Germany en eCommerce worden omgevormd tot zelfstandige bedrijven, vergelijkbaar met de andere divisies. De naam Deutsche Post AG blijft behouden voor Post & Parcel Germany. Deze technische aanpassing zal geen veranderingen met zich meebrengen in het portfolio van de groep, collectieve overeenkomsten of managementverantwoordelijkheden. De implementatie zal ongeveer één tot twee jaar duren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.