Met veel trots startte Deutsche Post/DHL zo’n zeven jaar terug Streetscooter; een zelf ontwikkeld elektrische bestelwagen voor de last mile. Nu 2022 is het post- en pakketbedrijf na lang zoeken af van de elektrische last mile tak.
Lees ook
DHL en Dronamics geloven in leveringen per drone vanaf 2022
Hoe trots het bedrijf ook was op zijn duurzame oplossing, onder aan de streep lukt het niet zwarte cijfers te schrijven en dus werd de automobieltak in 2019 in de etalage gezet. Eind 2021 werd een koper gevonden: Odin.
Nieuwe eigenaar
De Duitsers verkopen StreetScooter aan Odin, een investeerder in elektrische auto’s. De verkoop omvat het intellectuele eigendom voor de D17- en D20-voertuigmodellen, evenals de twee volledige dochterondernemingen in Zwitserland en Japan. Bovendien wordt Deutsche Post DHL Group minderheidsaandeelhouder van ODIN.
Uitbreiding aantallen Streetscooters
Deutsche Post/DHL heeft momenteel ruim 17.000 Streetscooters in gebruik. Het streven van de nieuwe eigenaar is dit op te schroeven naar 21.500. StreetScooter GmbH, dat in de groep blijft en 300 werknemers telt, zal blijven optreden als leverancier van voertuigonderdelen en batterijen voor de geplande uitbreiding van de vloot. Vervolgens zal dit bedrijf zich uitsluitend concentreren op het onderhoud en de verzorging van de bestaande vloot.
Nederland
De auto’s die ook in Nederland door DHL (onderdeel van het Deutsche Post concern, red.) worden ingezet voor binnenstedelijke pakket- en postbezorging, worden geproduceerd in Aken en Düren. De fabrieken hebben nu een productiecapaciteit van 20.000 voertuigen per jaar. De auto’s worden getest op Avantis, het grensoverschrijdende bedrijventerrein in Heerlen. Servicepartner is Bluekens Truck en Bus.