DHL eCommerce Solutions, de specialist in e-commerce logistiek van Deutsche Post DHL Group, en Cainiao Network, de logistieke tak van Alibaba Group (dat in Luik en groot e-fulfilment hub heeft geopend) hebben een overeenkomst gesloten waarbij DHL een deel van de aandelen van Cainiao’s dochteronderneming in Polen overneemt.
Pakketkluizen
Het partnerschap heeft tot doel de kwaliteit en snelheid van de Poolse out-of-home delivery te verbeteren. In de eerste fase na de transactie willen de twee ondernemingen 60 miljoen euro investeren in de installatie van pakketkluizen in het hele land, met de bedoeling een van de grootste toegangspuntnetwerken van Polen te vormen.
Pablo Ciano, CEO van DHL eCommerce Solutions: “Polen is een van de snelst groeiende e-commercemarkten in Europa, die naar verwachting tegen 2027 zal verdubbelen, en tot 40% van de consumenten geeft er de voorkeur aan om zendingen in pakketkluizen te laten bezorgen. Door onze krachten te bundelen met Cainiao versterken we onze positie als vertrouwde pakketleverancier en creëren we een uitgebreid netwerk van ultramoderne pakketlockers. Op die manier kunnen we onze klanten een nog betere verzendervaring bieden, bovenop onze bestaande opties voor levering aan huis.”
Om te beginnen zullen beide partners hun bestaande pakketbezorgingsnetwerken samenvoegen, zodat consumenten onmiddellijk en naadloos toegang krijgen tot het aanbod van DHL en Cainiao. De twee bedrijven exploiteren in totaal al 1.200 pakketkluizen in Polen.
Ambitie DHL en Cainiao
De uiteindelijke ambitie is om het toonaangevende Poolse netwerk van pakketwinkels uit te bouwen, met een naadloze dekking van de eerste en de laatste kilometer, als aanvulling op het reeds uitgebreide netwerk van DHL in Europa, met in totaal meer dan 90 000 toegangspunten.
De afgelopen jaren heeft Cainiao zijn regionale hub in Luik, België, en sorteercentra in belangrijke markten in Europa opgezet. Dit wordt verder aangevuld met een netwerk van pakketlockers in Polen, Spanje en Frankrijk om een efficiëntere en naadloze logistieke ervaring in heel Europa te bieden.
William Xiong, Chief Strategy Officer en General Manager van Europa en de SEA-regio’s bij Cainiao Network: “Cainiao streeft ernaar bij te dragen aan de groei van een duurzaam logistiek ecosysteem door onze samenwerking met onze lokale partners te verdiepen. We zijn blij dat we in DHL zo’n sterke en gevestigde partner hebben gevonden, die onze visie deelt. Door de combinatie van de logistieke, technologische en e-commerce expertise van beide bedrijven willen we onze klanten een superieure service bieden en een ongeëvenaarde online winkelervaring creëren voor consumenten.”
De transactie is onderworpen aan goedkeuring van de fusiecontrole in bepaalde landen. Dergelijke goedkeuringen worden in de komende maanden verwacht.