Bol.com voert al jaren de ranglijst aan als Nederlands grootste e-commercebedrijf. In 2023 moet het gek lopen als het niet opnieuw die titel verdedigt. Toch zijn er uitdagingen genoeg voor het bedrijf dat eind 2022 nog bekendmaakte honderden banen te moeten schrappen vanwege dalende bestedingen.
De grootste uitdaging is flexibiliteit stelt Vincent Weijers, coo bij bol.com in een groot interview met Warehouse Totaal. “Logistiek flexibel blijven in een toenemende onzekere wereld. Dat klinkt misschien wat zwaar, maar we zijn optimistisch gestemd. Over de markt an sich doen we geen uitspraak, heeft ook niet veel zin want het pakt toch altijd anders uit. Belangrijk voor ons is betrouwbaar voor de klant te kunnen zijn en doorversnellen qua duurzaamheid.”

Duurzaamheid
Om de duurzaamheid van het bedrijf te vergroten en de impact op het milieu te verkleinen is bol onder meer in zee gegaan met Cycloon. De fietskoerier wil bol.com vaker en meer steden inzetten, aldus Weijers. Daarnaast is bol.com samen met PostNL bezig met een pilot ‘returnable packaging’. “Dit houdt in dat verpakking die is gebruikt teruggestuurd kan worden om opnieuw te gebruiken. Belangrijk voor ons is betrouwbaar voor de klant te kunnen zijn en doorversnellen qua duurzaamheid. Op de werkvloer in de operatie betekent dat slimme inzet van mensen en middelen. Asset heavy waar het werkt, en asset light waar het kan is belangrijk. en de klant goed blijven volgen. We zijn een groot bedrijf, maar proberen altijd oplossingen op maat te bieden aan onze verkooppartners en klanten.”

In deze special geven vier topmanagers van vier aansprekende bedrijven, allen koploper op hun gebied, hun visie op de vier (misschien wel) belangrijkste thema’s van dit moment op het gebied van logistiek en warehousing (personeelstekort, digitalisering, robotisering/automatisering en duurzaamheid.)
Michiel Muller, ceo Picnic, Willem Veekens, managing director Benelux Ceva Logistics, Vincent Weijers, coo, van bol.com en John Scherders, general manager DHL Supply Cain Benelux en Nordics blikken terug en kijken vooruit.
Lees de special