Het fenomeen flitsbezorging rukt snel op in Nederland. De supersnelle last mile diensten groeien als kool, En met die groei komt overlast zo bleek al de laatste weken in Amsterdam. Nu maakt de gemeenteraad er serieus werk van om de overlast voor buurtbewoners te beperken.
De Amsterdamse gemeenteraad heeft op woensdag besloten dat flitsbezorgers geen nieuwe warehouses, ook wel dark stores genoemd, mogen openen.

Wethouder resoluut over flitsbezorgers
De bevoorrading van de darkstores en het ophalen van de boodschappen door de koeriers zorgt voor teveel drukte en geluids- en verkeerhinder, volgens wethouder Marieke van Doorninck, ruimtelijke ontwikkeling & duurzaamheid: “Met de snelle groei van flitsbezorging vanuit darkstores is ook het aantal klachten toegenomen: klachten over geblokkeerde stoepen, over het straatbeeld, over verkeersveiligheid of nachtelijke geluidsoverlast. Het college drukt met dit besluit op pauze voordat de toename van darkstores voor flitsbezorging uit de hand loopt.”
Voorwaarden vestiging warehouses
Het betreft een voorbereidingsbesluit. Tot die tijd staat de gemeente nieuwe aanvragen niet toe. Dit jaar wordt bekeken waar wel of niet en onder welke voorwaarden darkstores voor flitsbezorging een plek kunnen krijgen in de stad, aldus de wethouder.

Walther ploos van Amstel, city, lector logistics aan de Hogeschool van Amsterdam vraagt zich hard op af of de stap van de gemeente juridisch houdbaar is. Hij Schrijft in zijn eigen blog: “Net als bij de deelfiets- en deelscooterbedrijven heb je te maken met partijen die er gewoon ineens zijn, zonder dat de regels hierop aansluiten. Voor je kunt reguleren, ben je zo enkele jaren verder. Dat even ‘overnight’ regelen, zoals nu in Amsterdam, is een spannende aanpak. Veel beter was geweest om met de aanbieders aan tafel te gaan en hun als ‘bedrijvenloods’ te helpen met locaties vinden die wel passen.”