Ga naar hoofdinhoud

Goed zorgen voor de heftruck betekent goed zorgen voor elkaar


Jan Hommes, directeur van brancheorganisatie BMWT, schrijft elke drie weken op Warehouse Totaal over wat hem bezighoudt. In deze blog: het belang van een goede en gekeurde heftruck.

De machine is een van de vier pijlers van een veilige logistieke omgeving. Het is vanzelfsprekend dat de in het magazijn gebruikte machines in orde moeten zijn. Is bijvoorbeeld een heftruck niet veilig, dan kun je logischerwijs nooit spreken van een veilige werkomgeving.

Ja, die jaarlijkse keuring is verplicht

Om het intern transportmaterieel in topconditie te houden, is op de eerste plaats goed en regelmatig onderhoud nodig. Daarmee zorg je dat alles goed werkt, en ook veilig werkt. Dat bevestig je nog eens extra door de jaarlijkse keuring van de heftruck. Dubbele zekerheid, die alle zorgen wegneemt.    

Ik zeg het nog maar eens: die jaarlijkse keuring is verplicht. Het is gewoon voorgeschreven in de Arbowet. Gelukkig merken we dat er nauwelijks nog bedrijven zijn die daar een potje van maken. Ze beseffen het belang ervan. Afgemeten aan het toegenomen aantal keuringen per jaar kunnen we wel constateren dat die controle in de logistieke wereld vanzelfsprekend wordt gevonden.

Zichtbare zekerheid

Met de keuring, zichtbaar gemaakt door de bekende BMWT-sticker, laat je ook zien dat je de zorg voor je materieel serieus neemt. En daarmee ook de veiligheid van je personeel. Die sticker geeft zodoende zekerheid en rust bij iedereen in het magazijn: de berijders, maar ook andere medewerkers en bezoekers.

Met de groeiende populariteit van leasing is die keuring op voorhand geregeld. Net zo goed als bij huur. De bij BMWT aangesloten leveranciers zorgen dan dat het goed en tijdig gebeurt. En dat geldt dan eveneens voor het onderhoud.

Doen de remmen het?

Bij veiligheid van de machine hoort in mijn visie ook dat degene die hem bedient, standaard een last minute risico check doet. Gewoon vóórdat de shift begint even controleren of de essentiële onderdelen goed werken: doen de remmen het, gaat het heffen goed, zijn de veiligheidsvoorzieningen in orde…?

Als de medewerker daarbij iets ontdekt, kan hij of zij daadwerkelijk ongelukken voorkomen. Goed zorgen voor de heftruck betekent ook goed zorgen voor elkaar. En voor jezelf!

Die boete is niet het grootste risico…

Er zullen hier en daar vast nog wel wat ongekeurde machines rondrijden. Oudere exemplaren, die waarschijnlijk ook maar af en toe voor een klusje worden ingezet. Ook in dergelijke gevallen begrijp ik niet dat de directie het risico neemt dat aan zo’n ongekeurde heftruck kleeft. En dan heb ik het niet alleen over de boete (of erger) die de Arbeidsinspectie kan opleggen.

Voor de medewerker die slachtoffer wordt door een ongekeurde en dus mogelijk onveilige truck maakt het helemaal niks uit of dat voertuig dagelijks of één keer per maand lading op de lepels heeft. Dan is die keuring eigenlijk nóg belangrijker, aangezien je het minder snel in de gaten zult hebben als er iets mis is.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.