Ga naar hoofdinhoud

Een efficiënte methode om Goods-to-Person systemen te vergelijken


De recente technologische vooruitgang heeft vooral geleid tot verbeterde prestaties bij het orderverzamelen. Opvallend zijn de Goods-to-Person systemen die vooral passen bij magazijnen die mikken op hoge prestaties, kwalitatief hoogwaardig orderverzamelen en minder fysieke inspanningen. Het principe draait om het transport van de bestellingen naar de medewerker op een vaste werkplek. Dit in tegenstelling tot het klassieke orderverzamelen, waarbij de orderpickers door het magazijn moeten lopen.

Welke systemen zijn er? 

Er zijn meerdere soorten GtP systemen en het aanbod is groeiende. Het grote verschil tussen deze oplossingen zijn de soorten apparatuur die op de dimensionale assen (horizontaal, verticaal) worden gebruikt voor het transport tussen opslag en de pickstations. Als een enkel apparaat beide bewegingen kan uitvoeren, dan is flexibiliteit het grote voordeel van het systeem. Omgekeerd, als de apparatuur op een enkele as functioneert, zal het systeem betere prestaties kunnen leveren. Voorbeelden zijn shuttlesystemen, mini-load systemen of mobiele robots.

Wat zijn de voordelen van een dergelijke oplossing?

Responsiviteit; het reactievermogen van het systeem om de bestellingen klaar te maken. Dit kan variëren van enkele minuten tot een uur.

Opslagdichtheid; de mate waarin de inhoud van het magazijn wordt benut. Een GtP-systeem biedt bijvoorbeeld een grotere opslagcapaciteit en ruimtebesparing.

Maximaal economisch resultaat, afhankelijk van de inzet of type activiteit waarvoor het zal worden gebruikt. Dit resultaat varieert sterk afhankelijk van het benodigde opslagvolume (opslaglocaties) en de beoogde maximale output (orderregels per uur).  

Een vergelijking

Geautomatiseerde orderverzamelsystemen zijn te vergelijken met een vervoersmiddel. Het gaat om het vervoer van een bepaald aantal mensen (bv. bakken) met een bepaalde snelheid naar hun eindbestemming (oftewel de pickstations).

Zoals deze grafiek laat zien, kan een fiets 1 persoon vervoeren met een snelheid tussen 0 en 50 km/u, terwijl een auto 4/5 personen kan vervoeren met een maximale snelheid van 150 km/u. Een hogesnelheidstrein kan 500 passagiers vervoeren met 300 km/u.

Door deze informatie in een grafiek te plaatsen, kunnen de verschillende vervoersmiddelen worden ingedeeld middels een efficiëntiewaarde, die wordt verkregen door het aantal passagiers te delen door de snelheid waarmee we ze willen vervoeren. Deze berekening resulteert in een factor die voor deze grafiek varieert tussen 0,01 en 10, overeenkomend met het aantal mensen per uur en per kilometer dat we kunnen vervoeren. Op deze wijze vergelijken we systemen op efficiëntie en investering.

Dezelfde opzet kan ook worden gebruikt voor GtP orderverzamelsystemen: een bepaalde hoeveelheid producten moet met een bepaalde snelheid naar een specifieke bestemming worden vervoerd. Bij het berekenen van de efficiëntiewaarde wordt in plaats van het aantal passagiers nu gerekend met het aantal lastdragers (die meerdere producten kunnen bevatten, zoals bakken) en de verplaatsing van deze lastdragers (in plaats van ‘snelheid’ in de vorige berekening). Anders gezegd: de verhouding tussen het aantal te picken orderregels en het aantal productreferenties (SKU’s) aanwezig in het systeem.

In de onderstaande grafiek zien we dat voor hetzelfde benodigde opslagvolume verschillende oplossingen gekozen kunnen worden. Het hangt nu af van de goederenstromen. Laten we als  voorbeeld een systeem nemen dat 20.000 productreferenties (horizontale as) moeten kunnen opslaan. Als de benodigde output rond de 500 orderregels per uur ligt (de verticale as), bereikt een oplossing met mobiele robots het optimale economische resultaat. Als de pickbehoefte echter oploopt tot 1500 orderregels per uur, vormt een shuttlesysteem een beter alternatief.

Concluderend; de vergelijking met het vervoer toont aan dat het cruciaal is om zowel de efficiëntie als de winstgevendheid van de verschillende GtP-systemen te beoordelen, afhankelijk van inzet en soort activiteit. Het vergelijken van systemen dient om de beste balans te vinden tussen deze 3 aspecten: snelheid, efficiëntie en winstgevendheid. Het gaat zowel om de ‘fit’ voor uw bedrijfsactiviteit als om de ROI van het systeem.

SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.