Ga naar hoofdinhoud

Digitaliseren? Dit is waarom én hoe je moet beginnen


Digitalisering door data en technologie te integreren in (logistiek) processen kan de  efficiëntie verhogen en kosten besparen. Maar hoe pak je dat aan? Jaap de Mots, general manager Scandinavië bij Flexport zet het nut, de noodzaak en voorwaarden op een rij.

De logistieke sector verandert razendsnel, grotendeels aangedreven door data en technologie (denk aan robotisering en mechanisering red.) . Naarmate de sector zich verder ontwikkelt, verandert ook de rol van de logistiek manager. Logistiek managers zoeken naar nieuwe manieren om hun werk goed te kunnen doen. Door data en technologie te integreren in hun processen, kunnen zij de efficiëntie verhogen en kosten besparen.

Concurrentievoordeel door data

Het verschepen van goederen levert bijvoorbeeld een karrenvracht aan data op. Denk alleen maar aan productinformatie, trackingcodes en de capaciteit van containers. Door deze data beter te beheren, kunnen bedrijven een concurrentievoordeel behalen, meer inzicht krijgen in hun processen en het algehele serviceniveau voor hun klanten verbeteren. Onderzoek toont aan dat bedrijven die digitale technologieën integreren in hun supply chain, hun serviceniveau kunnen verbeteren, terwijl de kosten met 30% worden teruggebracht.

Beginnen met digitalisering

Er zijn drie vragen die organisaties zichzelf moeten stellen voordat zij aan hun digitale transformatie beginnen.

  1. Wat? In deze fase staat een probleemanalyse centraal. Welk probleem ondervind ik momenteel in mijn logistiek of supply chain dat moet worden opgelost met het oog op de toekomst? Maar ook: wat zijn de gevolgen als aan dit probleem niets wordt gedaan?
  2. Waar? De vraag is vervolgens bij welk aspect digitalisering een rol kan spelen om die uitdagingen het hoofd te bieden. Is er per se technologie nodig om die oplossingen mogelijk te maken?
  3. Hoe? Wat zijn de vereisten en specificaties van de digitale oplossing? Wat heb je specifiek nodig om die verandering teweeg te brengen, zowel vanuit technologisch als organisatorisch oogpunt.

Klantgerichte aanpak

Als je aan verschillende afdelingen binnen een bedrijf vraagt wat zij als de grootste problemen ervaren, dan krijg je zeer uiteenlopende antwoorden. In de huidige markt is efficiëntie het sleutelwoord en het digitaliseren van processen voorkomt dat bedrijven veel tijd verspillen aan allerlei papieren processen. Elke activiteit moet een bepaalde waarde toevoegen aan een proces, en uiteindelijk aan wat we doen voor de klant.

Lees ook
Ja, machines en digitalisering veranderen het warehouse maar de oprukkende digital native werknemer ook

Digitaal warehouse-managementsysteem

Als een logistiek bedrijf bijvoorbeeld worstelt met ’the last mile’ (goederen bij de klant krijgen) is dat iets waar digitalisering een positieve impact kan hebben. Het risico bestaat namelijk dat pakketten van klanten vertraging oplopen als bedrijven moeite hebben om te achterhalen wanneer containers binnenkomen of wanneer zendingen worden gewijzigd. Door een digitaal warehouse-managementsysteem te implementeren, als vervanging van papieren processen, kan dat bedrijf weer controle krijgen over de processen binnen het distributiecentrum.

Realtime tracking

Het gebruik van een digitaal platform voor wereldwijde logistiek is een ander voorbeeld waarbij de klant centraal wordt gesteld. Door alle relevante partijen samen te brengen op een cloudgebaseerd platform kan duidelijk en snel gecommuniceerd en samengewerkt worden met leveranciers, partners en teams.

Wanneer een zending van een klant vertraging oploopt, kan met behulp van een trackingcode in real time de exacte locatie van de goederen worden bepaald. Hierdoor kunnen klanten weloverwogen beslissingen nemen over hun zendingen en direct in contact komen met alle relevante contactpersonen binnen de supply chain.

Bedrijven en hun logistieke afdeling zijn allemaal verschillend, maar hetzelfde geldt voor hun klanten. Daarom heeft elk bedrijf te maken met unieke problemen die kunnen worden opgelost door te digitaliseren. Ontdekken waar de pijnpunten in de waardeketen liggen, is echter ongeveer hetzelfde voor elk bedrijf. Uiteindelijk moet alles gericht zijn op het leveren van toegevoegde waarde aan de klant.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.